W trakcie międzynarodowej konferencji II Forum Innowacji Transportowych 2013, uhonorowano nagrodami innowacyjnych przedstawicieli sektora prywatnego i publicznego działających w transporcie i infrastrukturze. Nagrody zostały przyznane przez Kapitułę Konkursu, w skład której wchodzą profesorowie wyższych uczelni i przedstawiciele praktyki gospodarczej z Polski i zagranicy zajmujący się transportem, logistyką i infrastrukturą. Podczas Gali finałowej, którą poprowadził Pan Prof. Adam K. Prokopowicz, nagrody wręczał, Dr. Marcel Rommerts przedstawiciel Wiceprezydenta Komisji Europejskiej ds. Transportu Siima Kaliasa i Matthiasa Reute Dyrektora Dyrektoriatu Generalnego DG Mobility Komisji Europejskiej w towarzystwie Pani Anny Dąbrowskiej Prezes CATI.
Między innymi Tytułem Ambasadora Innowacyjności w kategorii Technika i Technologia wyróżniono Zakłady Automatyki KOMBUD S.A. za projekt „ESTER – ekonomiczny system zdalnego sterowania i kierowania ruchem kolejowym.”
Nagroda Innowacyjności w Transporcie i Tytuł Ambasadora Innowacyjności 2013 jest wyróżnieniem dla przedsiębiorstw, instytucji i innych podmiotów, które wnoszą znaczący wkład w unowocześnianie i rozwój transportu, jako podstawowego elementu gospodarki Polski i Unii Europejskiej, budują pozytywny wizerunek systemu transportowego i logistyki oraz przyczyniają się do wzrostu globalnej konkurencyjności gospodarki Polski.
Wszelkie próby likwidacji bądź czasowego wyłączenia z eksploatacji kolejnych linii kolejowych spotykają się z bardzo negatywną oceną społeczną. Jednak koszty utrzymania i eksploatacji, zwłaszcza dla linii o znaczeniu regionalnym, charakteryzujących się małym natężeniem ruchu, często znacząco przekraczają wpływy za dostęp do nich. Kryteria ekonomiczne nie dają szans na pozyskanie środków na modernizację czy rewitalizację takich linii, uniemożliwiając jednocześnie podniesienie ich atrakcyjności dla potencjalnych przewoźników. Problem był od dawna sygnalizowany przez służby PKP PLK S.A. Zakłady Automatyki KOMBUD S.A. postanowiły podjąć prace badawczo-rozwojowe zmierzające do opracowania systemu, który byłby atrakcyjny cenowo zarówno w fazie realizacji inwestycji jak i w późniejszej eksploatacji. Koncepcja projektu została wysoko oceniona pod względem innowacyjności proponowanych rozwiązań przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości czego efektem było podpisanie umowy na współfinansowanie realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Efektem prac badawczo-rozwojowych jest system ESTER. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technicznym jest on znacząco tańszy w instalacji oraz umożliwia budowę Lokalnych Centrów Sterowania, które znacznie obniżają koszty późniejszej eksploatacji. Nie bez znaczenia jest fakt stosowania technologii obniżających energochłonność systemów (diody LED jako źródła światła, panele słoneczne jako źródła energii). W chwili obecnej system ESTER obsługuje największy w Polsce LCS w Drzewicy, obejmujący swoim zasięgiem 8 obiektów stacyjnych oraz ponad 80 km linii 022 Tomaszów Maz. - Radom.