PKP Intercity zapowiada uruchomienie internetu w Pendolino do połowy roku. Termin będzie jednak trudny w realizacji. Montaż urządzeń może powodować nawet dwutygodniowe wyłączenie pociągów z eksploatacji.
Wdrażanie Internetu na pokładzie pociągów PKP Intercity to temat, z którym przewoźnik próbuje sobie poradzić od lat. Już w 2010 i 2012 roku zapowiadano rychłe uruchomienie usługi. W obu przypadkach z obietnic nic nie wyszło W końcu w styczniu 2014 roku spółka PKP Intercity podpisała z T-Mobile umowę na dostawę Internetu i multimediów dla pasażerów.
Jednak i tym razem nie obyło się bez problemów. Pierwsze składy z bezprzewodowym Internetem miały zostać uruchomione w trzy miesiące, ale dopiero w lipcu pierwszy skład z wi-fi wyruszył na tory. Pasażerowie wciąż narzekają na problemy techniczne w uzyskaniu dostępu do sieci. Na pewno nie wpływa na to pozytywnie brak pokrycia zasięgiem jakiejkowiek sieci komórkowej wielu odcinków linii kolejowych. To dziwi, bo PKP Intercity zaznaczyło w umowie, że „białe plamy” w zasięgu nie mogą dotyczyć więcej niż 1 proc. tras. T-Mobile obiecywało w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" świetną jakość połączenia dzięki modernizacji swojej sieci.
Wciąż brakuje treści multimedialnych
Co gorsza, wciąż nie uruchomiono zapowiadanej usługi dostępu do treści multimedialnych dla pasażerów - a to właśnie ten aspekt miał być w opinii prezesa Celejewskiego wyznacznikiem nowej jakości w przewozach. Tym bardziej, że szereg przewoźników kolejowych, autobusowych, a nawet... lotniczych (np. w Norwegii) wprowadziło już internet dla pasażerów, a i wiele osób korzysta z własnego dostępu do sieci. Projekt PKP Intercity i T-Mobile miał dać coś "ekstra" - właśnie w postaci filmów, czy gier.
Jak poinformował przewoźnik, dopiero teraz, w rok od podpisania umowy, udało się uruchomić internet we wszystkich pociągach EIC (co nie oznacza końca projektu, gdyż wi-fi jest montowane również w pociągach kategorii Intercity i TLK). Ale, o czym informowaliśmy w październiku, internetu brakuje na pokładach pociągów wyższej kategorii - EIC Premium, obsługiwanych przez Pendolino. W maju ubiegłego roku „Dziennik Gazeta Prawna” opisał, że specjaliści z T–Mobile, którzy mieli montować urządzenia pokładowego internetu w pociągach ED250, nie zostali wpuszczeni do składów przez Alstom.
Nicolas Halamek, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce twierdzi jednak, że nie było takiej sytuacji. – Nikt z T–Mobile nie próbował montować urządzeń. Alstom nie otrzymał jeszcze nawet dokładnych planów rozmieszczenia urządzeń na pokładzie do zaopiniowania. W Savigliano obecni byli jedynie pracownicy konsorcjanta T–Mobile – firmy Nomad. Obejrzeli oni pociąg celem sprawdzenia, co będzie potrzebne do instalacji niezbędnych urządzeń. Od tego nie otrzymaliśmy żadnych oficjalnych informacji od PKP Intercity w kwestii planowanego terminu instalacji bezprzewodowego internetu – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" (pełną treść rozmowy znajdą Państwo w najbliższym numerze naszego miesięcznika).
Nieprzygotowani?
Przewoźnik zapowiada uruchomienie internetu w Pendolino – oraz treści multimedialnych we wszystkich pociągach – do połowy roku. Nawet ten, dość odległy przecież, termin może być jednak trudny w realizacji. Chodzi o czas montażu urządzeń. W wagonach, według zapewnień T-Mobile, trwa to kilkanaście godzin. Montaż na pokładzie siedmioczłonowego Pendolino będzie jednak dużo trudniejszym wyzwaniem i może powodować nawet dwutygodniowe wyłączenie pociągów z eksploatacji.
W tym tempie przebudowa wszystkich dwudziestu pociągów potrwałaby dziesięć miesięcy - chyba że PKP Intercity będzie wyłączać większą liczbę pociągów kosztem rezerwy, lub w ogóle nie zwiększy liczby połączeń (wciąż użytkowane jest tylko dziewięć składów, sześć jest w rezerwie, a pięciu kolejnych nie włączono do eksploatacji).
Przewoźnik nie chce podać ani harmonogramu, ani sposobu dysponowania taborem podczas montażu urządzeń potrzebnych do uruchomienia internetu dla pasażerów. Według nieoficjalnych informacji "Rynku Kolejowego", brak harmonogramu wynika to z tego, że T-Mobile i Nomad nie mają jeszcze nawet zatwierdzonego projektu rozmieszczenia instalacji. W tej sytuacji w uruchomienie internetu na pokładzie dwudziestu ED250 w niecałe 170 dni pozostałych do połowy roku można poważnie wątpić.