Mostostal Warszawa chce być znów aktywnym graczem na rynku budownictwa drogowego w Polsce. Zamierza też rozwijać się w segmencie kolejowym. Dzięki inwestycjom z nowej perspektywy unijnej GDDKIA i PKP PLK staną się najważniejszymi klientami spółki – zapowiada w rozmowie z portalem "RynekInfrastruktury.pl" Jose Angel Andres Lopez, wiceprezes zarządu ds. produkcji w Mostostal Warszawa.
Paweł Wrabec: Na czym polega strategia Mostostal Warszawa i dla spółki ma sektor budownictwa infrastrukturalnego?
Jose Angel Andres Lopez, wiceprezes zarządu ds. produkcji w Mostostal Warszawa: Naszą działalność koncentrujemy tak, by stać się liderem w pięciu kluczowych dla nas obszarach. Są to budownictwo energetyczne, przemysłowe, kubaturowe, infrastrukturalne oraz projekty z zakresu ochrony środowiska. Wszystkie są dla nas równie ważne.W chwili obecnej strategia Mostostalu Warszawa zakłada koncentrację na mniejszych i średnich projektach. Jesteśmy zainteresowani również dużymi przetargami w energetyce, które chcemy realizować we współpracy z silnym partnerem technologicznym.
Zakładamy też dalszą dywersyfikację produktu inwestując w segment kolejowy. Zależy nam na zwiększeniu dynamiki przychodów ze sprzedaży i pozyskiwaniu nowych kontraktów o rentowności zapewniającej osiąganie dodatnich wyników finansowych.
A jak wygląda dokładnie ten portfel zamówień?
Wart jest 3,4 mld zł i jest to poziom gwarantujący nam płynność i stabilność finansową. Obecnie udział infrastruktury drogowej w portfelu Mostostalu Warszawa jest niewielki i kształtuje się na poziomie około 1 proc.Największą część portfela zleceń, bo aż 70,5 proc. zajmuje energetyka, a 22,5 proc. stanowi sektor środowiskowy, natomiast 6 proc. przypada na obszar budownictwa ogólnego
A na czym polega wasze zaangażowanie w największych segmentach?
Obecnie realizujemy jedną z kluczowych dla bezpieczeństwa energetycznego w Polsce inwestycji, czyli budowę bloków energetycznych nr 5 i 6 w Elektrowni Opole. W zeszłym roku oddaliśmy też do użytku w m.in. Blok Energetyczny opalany Biomasą dla Energa Kogeneracja w Elblągu, czy Zakład Zagospodarowania Opadów dla regionu Białej Podlaskiej.
Struktura i poziom naszego portfela będzie się jednak zmieniać, co będzie miało związek z nowym finansowaniem unijnym. Uważamy, że wydatki w ramach nowej perspektywy unijnej będą kluczowe dla rozwoju branży w najbliższych latach i z pewnością przyczynią się do jej wzrostu.
Pomówmy więc o konkretach. Jaki ona wpłynie na funkcjonowanie aktywność i zaangażowanie firmy?
Największych nakładów możemy spodziewać się w budownictwie drogowym, kolejowym, energetycznym i hydro-inżynieryjnym. Posiadamy na tym polu duże doświadczenie, poparte również wiedzą naszego głównego akcjonariusza – firmy Acciona, która jest potentatem budowlanym na świecie. Chcemy więc tę szansę dobrze wykorzystać. Planujemy wspólnie z naszym branżowym inwestorem, uczestniczyć w przetargach drogowych i kolejowych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, podobnie jak PKP PLK to w najbliższych latach dla nas najważniejsi klienci.
Czy Mostostal jest zainteresowany przetargami na kolejne odcinki warszawskiego metra?
Od początku budowy metra aktywnie uczestniczymy w tym procesie. Jako generalny wykonawca realizowaliśmy m.in. dwie stacje A 21 i A 22 (Stare Bielany i Wawrzyszew), a także stację Słodowiec oraz tunele, które je łączą. W stacjach od 1 do 13 wykonaliśmy też wszystkie wejścia i wystroje stacji metra. Uczestniczyliśmy też w postępowaniach przetargowych dotyczący realizacji II linii metra. Niestety nasza oferta nie została wybrana. Z racji naszego doświadczenia w tym zakresie, jesteśmy zainteresowani udziałem w przetargach na budowę kolejnych odcinków warszawskiej linii metra, i planujemy wziąć w nich aktywny udział.
Mostostal Warszawa słynie z budowy mostów. Czy te obiekty inżynieryjne wciąż są waszą specjalnością?
Owszem. Przypomnę, że Mostostal Warszawa jest wykonawcą wszystkich istniejących mostów w Warszawie (oprócz Północnego). Na swoim koncie ma realizację, największego pod względem powierzchni mostu żelbetowego na świecie, czyli Mostu Rędzińskiego we Wrocławiu. Nie bez powodu też nazywani jesteśmy „liderem myśli inżynierskiej”, w strategię naszej działalności wpisana jest nierozerwalnie działalność na rzecz rozwoju innowacji w budownictwie.
Teraz pracujemy również nad budową pierwszego w Polsce innowacyjnego mostu z kompozytów FRP, który powstanie w miejscowości Błażowa pod Rzeszowem. Dodam tylko, że będzie to jeden z nielicznych tego typów mostów w Europie i największy pod kątem rozpiętości przęsła most na świecie.