Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Modernizacja srk usprawniła wywóz węgla z KWK Bogdanka

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
24-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ms, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Modernizacja srk usprawniła wywóz węgla z KWK Bogdanka
Modernizacja 25-kilometrowej linii kolejowej i bocznic znajdujących się w zarządzie KWK Bogdanka, jest przykładem na to, jak nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym ułatwiają prowadzenie ruchu i wpływają na poprawę przepustowości.

Prace na linii pomiędzy Bogdanką a Jaszczowem na Lubelszczyźnie prowadzone były w dwóch etapach i zostały zakończone w 2011 roku. Podstawowym założeniem modernizacji było zwiększenie przepustowości linii i przystosowanie jej do wywozu większej ilości węgla. W tym celu zmodernizowano mijankę w Zawadowie oraz rozbudowano stację Bogdanka. Zmodernizowano również systemy sterowania ruchem kolejowym na całej linii, a w newralgicznym miejscu – na stacji Bogdanka zorganizowano Lokalne Centrum Sterowania.

Dyżurnemu ruchu pracuje się łatwiej

Prace na kopalnianej bocznicy, prowadzone w latach 2010-2011, polegały na zabudowie komputerowych urządzeń stacyjnych, systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym, licznikowego systemu kontroli zajętości torów i rozjazdów, systemu zasilania urządzeń stacyjnych, a także na zabudowie samoczynnej sygnalizacji przejazdowej i urządzeń przytorowych, takich jak semafory, napędy zwrotnicowe, wykolejnice, elektromagnesy torowe itp. Dziś, po kompleksowej wymianie urządzeń sterowania ruchem, można powiedzieć, że wszystkie założenia modernizacji zostały spełnione, a bocznica została przygotowana do obsługi znacznie większego wydobycia, zaś teoretyczna przepustowość całego szlaku Bogdanka – Jaszczów wzrosła 2-krotnie.

Cały proces przewozowy łatwiej jest kontrolować, dzięki prezentacji numerów pociągów na planie układu torowego i samoczynnemu śledzeniu ich biegu. Dyżurny ma do dyspozycji nowoczesne komputerowe urządzenia do kontroli szlaku i bocznicy, ograniczające niemal w 100% możliwość popełnienia błędu. Interfejs zaprojektowany przez Kombud pomaga dyżurnemu, poprzez zobrazowanie selekcji przebiegu, wyprzedzające określanie dostępności poleceń i zobrazowanie rezerwacji drogi przebiegu. Automatyzacja blokady półsamoczynnej i przebiegowe nastawianie zwrotnic i sygnałów dodatkowo pozwalają skupić się kierującemu ruchem na bocznicy, na najistotniejszych czynnościach.

Koszty podobne, przepustowość dużo większa

– Z punktu widzenia zarządzających bocznicą i całą linią pracowników KWK Bogdanka istotne są oczywiście koszty. A te pozostały na tym samym poziomie, mimo dwukrotnego wzrostu liczby urządzeń. Mimo zabudowy tak wielu nowoczesnych urządzeń i skokowego wzrostu przepustowości, liczba personelu podstawowego zwiększyła się o… jedną osobę – powiedział podczas konferencji Bocznice 2015 Krzysztof Matuszewski, główny specjalista ds. spraw systemów sterowania ruchem kolejowym w firmie Kombud.

System Kombudu niezawodny

– Zabudowa systemów srk Kombudu pozwoliła nam znacznie przyśpieszyć i usprawnić manewrowanie na bocznicy. System przyczynił się do redukcji kosztów, ponieważ wcześniej musieliśmy korzystać z usług nastawniczych, którzy ręcznie przygotowywali drogę. Powodowało to też problemy natury organizacyjnej. Teraz cała bocznica sterowana jest w całkowicie zautomatyzowany sposób z jednego punktu na nastawni. Przez cały okres eksploatacji systemu Kombudu nie doszło do żadnej znaczącej awarii, która w jakikolwiek istotny sposób wpłynęłyby na działanie bocznicy. System sterowania ruchem kolejowym zaoferowany przez tę firmę możemy więc uznać za wysoce niezawodny – powiedział Tomasz Urban, kierownik działu transportu kolejowego KWK Bogdanka. 

– Dzięki inwestycji w nowoczesne srk udało nam się zwiększyć liczbę torów na bocznicy. Inwestycja przyczynia się oczywiście do zwiększenia możliwości wywozu węgla z kopalni w Bogdance, skąd odprawiamy nawet 17 pociągów dziennie. Urządzenia wykorzystaliśmy także przy budowie mijanki w Zawadowie, dzięki czemu ruch na 25 kilometrowej linii, będącej w zarządzie KWK Bogdanka, stał się jeszcze bardziej płynny – dodaje Tomasz Urban.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Euroterminal Sławków poszukuje wykonawcy projektu przebudowy urządzeń SRK

Infrastruktura

Euroterminal Sławków poszukuje wykonawcy projektu przebudowy urządzeń SRK

informacja prasowa Euroterminal Sławków 28 października 2021

Stacja Katowice Kostuchna z nowym systemem SRK

Infrastruktura

Stacja Katowice Kostuchna z nowym systemem SRK

informacja prasowa Elester-PKP 14 kwietnia 2021

PLK poszukuje wykonawcy srk dla LCS Stargard

Tabor i technika

PLK poszukuje wykonawcy srk dla LCS Stargard

Michał Szymajda 06 czerwca 2018

PLK zamawia przebudowę srk na stacji Leszno

Infrastruktura

PLK zamawia przebudowę srk na stacji Leszno

Jakub Madrjas 17 listopada 2017

Zobacz również:

Euroterminal Sławków poszukuje wykonawcy projektu przebudowy urządzeń SRK

Infrastruktura

Euroterminal Sławków poszukuje wykonawcy projektu przebudowy urządzeń SRK

informacja prasowa Euroterminal Sławków 28 października 2021

Stacja Katowice Kostuchna z nowym systemem SRK

Infrastruktura

Stacja Katowice Kostuchna z nowym systemem SRK

informacja prasowa Elester-PKP 14 kwietnia 2021

PLK poszukuje wykonawcy srk dla LCS Stargard

Tabor i technika

PLK poszukuje wykonawcy srk dla LCS Stargard

Michał Szymajda 06 czerwca 2018

PLK zamawia przebudowę srk na stacji Leszno

Infrastruktura

PLK zamawia przebudowę srk na stacji Leszno

Jakub Madrjas 17 listopada 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5