NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Modernizacja E30 między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem w przygotowaniu

| Michał Szymajda 03.11.2016 78

Modernizacja E30 między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem w przygotowaniu
Magistrala E 30 między Opolem a Brzegiem widziana z kabiny ImpulsaFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Poseł Tomasz Kostuś zwrócił się z pytaniem do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o zaawansowanie prac nad podniesieniem parametrów magistrali E30 pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem a Opolem. MIB udzieliło mu wyczerpujących informacji na temat obecnego statusu inwestycji, która ma być dofinansowana z unijnego funduszu CEF, choć nie znajduje się na liście podstawowej KPK.
Dzisiaj na 40-kilometrowym odcinku magistrali kolejowej E30, pomiędzy dwoma miastami jeździ się z prędkością od 60 do maksymalnie 100 km (na krótkim odcinku). M.in. dlatego szybkie pociągi poruszające się między Katowicami a Opolem i Wrocławiem w większości kursują linią 132, gdzie można poruszać się z prędkością od 100 do 120 km/h.

Ważny projekt na liście rezerwowej „podnosi pozycję negocjacyjną”

Projekt modernizacji E30 na wspomnianym przez posła odcinku znajduje się na liście rezerwowej Kolejowego Programu Kolejowego, choć jest jedną z ważniejszych inwestycji trwającej obecnie perspektywy dofinansowań UE. Nie oznacza to, że nie będzie realizowana.

– Przeniesienie modernizacji linii między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem na listę rezerwową KPK poprawia pozycję negocjacyjną strony polskiej w toku III konkursu CEF, gdyż określa wstępną listą projektów do wsparcia, nie wskazując przedwcześnie ich priorytetu – wyjaśnia Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB. – Kwestia ta jest istotna z uwagi na specyfikę CEF – decyzję o przyznaniu dofinansowania podejmuje KE. Jednocześnie rozwiązanie to poprawia negocjacyjną pozycję Polski w dyskusji o zagospodarowaniu środków w ramach CEF, które nie zostaną wykorzystane przez inne kraje uprawnione do korzystania z Funduszu Spójności – ocenia urzędnik MIB. Mechanizm, który stosuje MIB szerzej „Rynek Kolejowy” opisał tutaj.

Jak szybko pojedziemy?

PKP PLK SA planuje rozpoczęcie prac projektowych w ramach dokumentacji projektowej oraz realizację robót budowlanych w formule „projektuj i buduj”. W przypadku pozyskania źródeł finansowania realizacja projektu planowana jest w latach 2017-2023.

Jak informuje MIB, PLK są w trakcie przygotowywania dokumentów przetargowych i przygotowywania postępowania przetargowego. Wartość całego zadania wynosi 628 500 000,00 zł netto. Projekt zakłada m.in. podniesienie prędkości dla pociągów pasażerskich do 160 km/h, a dla pociągów towarowych do 120 km/h z wykorzystanie istniejących budowli ziemnych i miejscowymi ograniczeniami prędkości na długości ok 30% odcinka. Przywrócone zostaną pierwotne parametry obiektów inżynieryjnych z uzyskaniem dopuszczalnego nacisku na oś 221 kN.

Warto przypomnieć, że województwo opolskie otrzymało w ostatnich tygodniach pierwsze z zamówionych regionalnych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls, które w przyszłości mają wykorzystywać swoje możliwość – kursując między Kędzierzynem-Koźlem, Opolem, Brzegiem i Wrocławiem z prędkością 160 km/h.

Powstanie nowy most nad Odrą

W ramach inwestycji w Opolu na Odrze na linii kolejowej 132 przewiduje się pozostawienie jednego toru na istniejącym obiekcie oraz budowę nowego mostu dla drugiego toru. PLK obiecuje, że projekt budowlany będzie uzgadniana z władzami miasta Opola. – Będą one mogły zgłaszać swoje opinie i uwagi w toku prowadzonych postępowań o wydanie decyzji administracyjnych – informuje Andrzej Bittel.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

PKP PLK (5426)
E 30 (15)

Więcej z regionu:

Opole (141)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Opole (141)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5