O tym, że zakończona modernizacja północnego odcinka magistrali E65 przekłada się na liczbę przewożonych nią pasażerów, utwierdzają nas zarówno przedstawiciele PKP Intercity, jak i Kolei Mazowieckich.
– Na trasie Warszawa – Gdańsk obserwujemy bardzo pozytywny trend. Z miesiąca na miesiąc widzimy rosnącą frekwencję we wszystkich kategoriach pociągów. W lipcu br. wynosiła ona średnio ok. 64%, natomiast w kategorii EIP przekroczyła 70% – powiedział prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz.
100% frekwencja w wakacyjne weekendy
Największa frekwencja w pociągach uruchamianych przez PKP Intercity była oczywiście w trakcie letnich weekendów. Czytelnicy Rynku Kolejowego alarmowali nas, że biletów brakuje na niektóre połączenia nawet na 40 godzin przed odjazdem pociągu. Ze względu na bardzo dobrą frekwencję przewoźnik wycofał się z promocji Happy Hours na trasie Warszawa – Gdynia, wiedząc, że bez większego problemu wypełni pociągi Pendolino pasażerami, którzy są skłonni zapłacić za bilet nawet 150 zł. Niestety znacznie gorzej mieli Ci z ograniczonym portfelem i czasem na podjęcie decyzji o kupnie biletów. Oni przeważnie wypełniali korytarze dwóch pociągów ekonomicznych uruchamianych przez PKP Intercity, które jeszcze zostały na magistrali E 65 (TLK Karpaty i IC Pobrzeże) lub wypełniali mniej wygodne, ale odjeżdżające niemal co godzinę z warszawskich Młocin autokary Polskiego Busa, z klimatyzacją i gwarancją miejsca.
Sukces Pociągu Słonecznego
Olbrzymi sukces odnotował Pociąg Słoneczny uruchamiany przez Koleje Mazowieckie, który, jadąc przez magistralę E65, w rekordowym czasie 5 godzin i 46 minut pokonywał w tym roku wydłużoną trasę ze stolicy do Ustki. Niemal każdy skład uruchamiany przez przewoźnika w weekendy wiózł nadkomplet pasażerów, pokazując jeszcze dobitniej potrzebę uruchamiania pociągów w kategorii ekonomicznej. W związku z olbrzymim zainteresowaniem pasażerów tym połączeniem w czasie sezonu trzeba było zwiększyć liczbę wagonów w pociągu i od 7 sierpnia pociąg zestawiony był z siedmiu wagonów piętrowych, a w weekend dołączany był dodatkowo jeszcze jeden wagon.
– W tym roku największe potoki pasażerów obserwujemy na trasie Warszawa – Gdańsk, szczególnie w weekendy. W lipcu z przejazdu na tym odcinku skorzystało blisko 50 000 osób. To o ponad 45 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Te dane świadczą o tym, że popularność „Słonecznego” stale rośnie. Niepodważalne atuty „Słonecznego” to czas dojazdu porównywalny z IC Premium, atrakcyjna cena oraz komfort podróżowania. Do Gdańska pociąg jedzie niecałe 3,5 godziny, a bilet na tej trasie kosztuje 45 zł. – podsumował sukces „Słonecznego” Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich.
Więcej na temat wykorzystania magistrali E 65 w ostatnich miesiącach przeczytasz w najbliższym, wrześniowym numerze miesięcznika Rynek Kolejowy
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
