Komisja Europejska potwierdziła dofinansowanie dla 22% wartości projektu zakupu 20 składów Pendolino. Zmniejszono wysokość kosztów kwalifikowanych – oznacza to mniejszą dotację o 14 mln euro. Informacja ta nie zmienia zasadniczo sytuacji PKP Intercity – spółka ma zabezpieczoną całą kwotę na zakup pociągów.
O zmniejszeniu dotacji na zakup Pendolino poinformował Jerzy Polaczek, prawdopodobnie opierając się na materiale opublikowanym przez portal ekonomiczny biztok.pl. – Nieoficjalnie: KE zredukowała wysokość kosztów kwalifikowanych Pendolino o kwotę ok.70 mln Euro – to również powód dymisji w PKP IC – napisał były minister transportu za rządów PiS.
Przewoźnik w odpowiedzi poinformował, że istotnie dofinansowanie zostało zmniejszone, ale o znacznie niższą kwotę. – We wrześniu Komisja Europejska potwierdziła ok. 22% wkład finansowy z Funduszu Spójności. Zmianie uległa wysokość kwoty kwalifikowanej. Tym samym kwotowo dofinansowanie zmniejszyło się o niespełna 14 mln euro (z 88 do 74 mln euro) – podaje Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. Jak podaje, KE potwierdziła zgodność projektu z priorytetami programu operacyjnego.
Informacja ta nie zmienia zasadniczo sytuacji przewoźnika. PKP Intercity podkreśla, że ma zabezpieczoną całą kwotę na pełne sfinansowanie zakupu 20 składów Pendolino. – Pozostałe środki, czyli 1,4 mld zł, pochodzą z kredytu przyznanego Spółce przez Europejski Bank Inwestycyjny – podaje Szopowska. Wkład własny spółki wynosi 10%.
Pierwotnie projekt miał być finansowany ze środków POIiŚ, dzięki czemu udział środków unijnych byłby wyższy. Według założeń PKP Intercity miało być wsparte umową PSC (public service contract). Komisja Europejska zanegowała jednak pomysł dofinansowania zakupu tego taboru z tego programu, bo ze środków nie mogliby skorzystać inni potencjalni przewoźnicy, a model finansowania uznała za niedozwoloną pomoc publiczną. Wtedy rozpoczęto starania o umożliwienie dofinansowania projektu z tzw. Pomocy Regionalnej. Warunkiem były jednak postoje Pendolino także w mniejszych miejscowościach (np. Włoszczowa) i wydłużenie kursów do Wrocławia czy Rzeszowa.
Przewoźnik ma też inny problem z Pendolino. W niedzielę 16 listopada miała rusyzć sprzedaż biletów na Pendolino w ramach dynamicznej taryfy. Okazało się, że system sprzedaży nie poradził sobie z nową taryfą – awaria dotknęła wszystkie kanały sprzedaży. Przestała działać internetowa sprzedaż biletów, problemy występowały również w pociągach oraz w kasach – bilety sprzedawano bez miejscówek.
Według stanu na dzień dzisiejszy system sprzedaży biletów w kasach działa już stabilnie. W dalszym ciągu nie przywrócono natomiast możliwości zakupu biletu przez internet.