Partnerzy serwisu:
Biznes

Mniejsza dotacja unijna na Pendolino

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
20-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Mniejsza dotacja unijna na Pendolino
Komisja Europejska potwierdziła dofinansowanie dla 22% wartości projektu zakupu 20 składów Pendolino. Zmniejszono wysokość kosztów kwalifikowanych – oznacza to mniejszą dotację o 14 mln euro. Informacja ta nie zmienia zasadniczo sytuacji PKP Intercity – spółka ma zabezpieczoną całą kwotę na zakup pociągów.

O zmniejszeniu dotacji na zakup Pendolino poinformował Jerzy Polaczek, prawdopodobnie opierając się na materiale opublikowanym przez portal ekonomiczny biztok.pl. – Nieoficjalnie: KE zredukowała wysokość kosztów kwalifikowanych Pendolino o kwotę ok.70 mln Euro – to również powód dymisji w PKP IC – napisał były minister transportu za rządów PiS.

Przewoźnik w odpowiedzi poinformował, że istotnie dofinansowanie zostało zmniejszone, ale o znacznie niższą kwotę. – We wrześniu Komisja Europejska potwierdziła ok. 22% wkład finansowy z Funduszu Spójności. Zmianie uległa wysokość kwoty kwalifikowanej. Tym samym kwotowo dofinansowanie zmniejszyło się o niespełna 14 mln euro (z 88 do 74 mln euro) – podaje Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. Jak podaje, KE potwierdziła zgodność projektu z priorytetami programu operacyjnego.

Informacja ta nie zmienia zasadniczo sytuacji przewoźnika. PKP Intercity podkreśla, że ma zabezpieczoną całą kwotę na pełne sfinansowanie zakupu 20 składów Pendolino. – Pozostałe środki, czyli 1,4 mld zł, pochodzą z kredytu przyznanego Spółce przez Europejski Bank Inwestycyjny – podaje Szopowska. Wkład własny spółki wynosi 10%.

Pierwotnie projekt miał być finansowany ze środków POIiŚ, dzięki czemu udział środków unijnych byłby wyższy. Według założeń PKP Intercity miało być wsparte umową PSC (public service contract). Komisja Europejska zanegowała jednak pomysł dofinansowania zakupu tego taboru z tego programu, bo ze środków nie mogliby skorzystać inni potencjalni przewoźnicy, a model finansowania uznała za niedozwoloną pomoc publiczną. Wtedy rozpoczęto starania o umożliwienie dofinansowania projektu z tzw. Pomocy Regionalnej. Warunkiem były jednak postoje Pendolino także w mniejszych miejscowościach (np. Włoszczowa) i wydłużenie kursów do Wrocławia czy Rzeszowa.


Przewoźnik ma też inny problem z Pendolino. W niedzielę 16 listopada miała rusyzć sprzedaż biletów na Pendolino w ramach dynamicznej taryfy. Okazało się, że system sprzedaży nie poradził sobie z nową taryfą – awaria dotknęła wszystkie kanały sprzedaży. Przestała działać internetowa sprzedaż biletów, problemy występowały również w pociągach oraz w kasach – bilety sprzedawano bez miejscówek.

Według stanu na dzień dzisiejszy system sprzedaży biletów w kasach działa już stabilnie. W dalszym ciągu nie przywrócono natomiast możliwości zakupu biletu przez internet.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CSM-RA w pigułce – co warto wiedzieć?

Prawo i polityka

Komisja Europejska ogłosiła nabór wniosków w programie Digital Europe

Biznes

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Pasażer

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Mateusz Kieruzal 26 grudnia 2023

Komisja Europejska pozwie Hiszpanię za strukturę kolei

Prawo i polityka

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Zobacz również:

CSM-RA w pigułce – co warto wiedzieć?

Prawo i polityka

Komisja Europejska ogłosiła nabór wniosków w programie Digital Europe

Biznes

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Pasażer

KE chce poprawić prawa pasażerów lotniczych

Mateusz Kieruzal 26 grudnia 2023

Komisja Europejska pozwie Hiszpanię za strukturę kolei

Prawo i polityka

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij