Komisja Europejska potwierdziła dofinansowanie dla 22% wartości projektu zakupu 20 składów Pendolino. Zmniejszono wysokość kosztów kwalifikowanych – oznacza to mniejszą dotację o 14 mln euro. Informacja ta nie zmienia zasadniczo sytuacji PKP Intercity – spółka ma zabezpieczoną całą kwotę na zakup pociągów.
O zmniejszeniu dotacji na zakup Pendolino poinformował Jerzy Polaczek, prawdopodobnie opierając się na materiale opublikowanym przez portal ekonomiczny biztok.pl. – Nieoficjalnie: KE zredukowała wysokość kosztów kwalifikowanych Pendolino o kwotę ok.70 mln Euro – to również powód dymisji w PKP IC – napisał były minister transportu za rządów PiS.
Przewoźnik w odpowiedzi poinformował, że istotnie dofinansowanie zostało zmniejszone, ale o znacznie niższą kwotę. – We wrześniu Komisja Europejska potwierdziła ok. 22% wkład finansowy z Funduszu Spójności. Zmianie uległa wysokość kwoty kwalifikowanej. Tym samym kwotowo dofinansowanie zmniejszyło się o niespełna 14 mln euro (z 88 do 74 mln euro) – podaje Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. Jak podaje, KE potwierdziła zgodność projektu z priorytetami programu operacyjnego.
Informacja ta nie zmienia zasadniczo sytuacji przewoźnika. PKP Intercity podkreśla, że ma zabezpieczoną całą kwotę na pełne sfinansowanie zakupu 20 składów Pendolino. – Pozostałe środki, czyli 1,4 mld zł, pochodzą z kredytu przyznanego Spółce przez Europejski Bank Inwestycyjny – podaje Szopowska. Wkład własny spółki wynosi 10%.
Pierwotnie projekt miał być finansowany ze środków POIiŚ, dzięki czemu udział środków unijnych byłby wyższy. Według założeń PKP Intercity miało być wsparte umową PSC (public service contract). Komisja Europejska zanegowała jednak pomysł dofinansowania zakupu tego taboru z tego programu, bo ze środków nie mogliby skorzystać inni potencjalni przewoźnicy, a model finansowania uznała za niedozwoloną pomoc publiczną. Wtedy rozpoczęto starania o umożliwienie dofinansowania projektu z tzw. Pomocy Regionalnej. Warunkiem były jednak postoje Pendolino także w mniejszych miejscowościach (np. Włoszczowa) i wydłużenie kursów do Wrocławia czy Rzeszowa.
Przewoźnik ma też inny problem z Pendolino. W niedzielę 16 listopada miała rusyzć sprzedaż biletów na Pendolino w ramach dynamicznej taryfy. Okazało się, że system sprzedaży nie poradził sobie z nową taryfą – awaria dotknęła wszystkie kanały sprzedaży. Przestała działać internetowa sprzedaż biletów, problemy występowały również w pociągach oraz w kasach – bilety sprzedawano bez miejscówek.
Według stanu na dzień dzisiejszy system sprzedaży biletów w kasach działa już stabilnie. W dalszym ciągu nie przywrócono natomiast możliwości zakupu biletu przez internet.
2014-11-20 13:07:57 Autor: Kryniczanin
---.204.30.237.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Kryniczanin Będziemy jeszcze większym płatnikiem netto.
2014-11-20 13:18:45 Autor: Radek76
---.play-internet.pl
Pooklosie bezsensownej decyzji o rezygnacji z linii Y. Wyszlo ze Nowakowa bieda szybka kolej wyjdzie bardzo drogo
2014-11-20 13:25:39 Autor: glasses facialized
---.compute-1.amazonaws.com
Czyli bilety beda mogly byc tansze?
2014-11-20 13:30:44 Autor: Małopolanin
---.168.193.198
@Radek76
Za dużo PiS-owskich ekspertów się naczytałeś. Y nie miał nic wspólnego z Pendolino.
2014-11-20 13:38:39 Autor: Zuza
---.dynamic.gprs.plus.pl
14 baniek EUR dotacji mniej nie zmienia zasadniczo sytuacji przewoźnika
Kilkanaście milionów PLN przychodów mniej ze sprzedaży biletów na zamkniętej od 12.10 trasie Warszawa-Białystok nie zmienia zasadniczo sytuacji przewoźnika
Kilka milionów PLN przychodów ze sprzedaży biletów mniej w związku z unieruchomieniem na 5 dni sprzedaży internetowej i w blietomatach nie zmienia zasadniczo sytuacji przewoźnika
2014-11-20 13:46:26 Autor: daniel
---.e-wro.net.pl
W takim razie zrezygnowałbym(o ile to możliwe) z dotacji i wtedy wywalił postoje we Włoszczowie, Lublińcu i innych Iławach. Oczywiście, nie ze wszystkich połączeń. Wtedy można by też okazjonalnie puszczać Pendo do innych miast.
2014-11-20 13:55:09 Autor: dżejsek
---.internetdsl.tpnet.pl
@Zuza
Chyba błędnie interpretujesz sformułowanie "nie zmienia zasadniczo sytuacji przewoźnika". Chodzi zapewne o to, że trupa nie da się już drugi raz zabić.
2014-11-20 14:10:32 Autor: Tik-Tak
---.dynamic.gprs.plus.pl
Zara, jak to miało być. Sławek mówił coś o 200 mln EUR dotacji. Na razie jest 74 mln a podchodząc optymistycznie skończy się na połowie tej kwoty
2014-11-20 14:26:17 Autor: Spoko
---.205.179.165.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
I tak Karnowskiego i Paszkiewicza z całymi zarządami nie odwołają. Przecież od razu stołki musiałoby stracić ok 1000 nowych "specjalistów" od kolei przyjętych przez tych Panów. Nowa Pani Minister niestety nie rządzi a jedynie administruje kolejami w oparciu o doktrynę wg której należy wyciąć wszystkich kolejarzy ze wszystkich zarządów i zastąpić ich specjalistami z banków, petrochemii, azotów, szklarni, sklepów odzieżowych oraz warszawskich spółek i urzędów miejskich. Uważam że ten eksperyment się źle skończy (ale nie dla tych Panów - odprawy mają zagwarantowane w setkach tysięcy złotych) tylko dla całej kolei i ich pracowników. Do tego dochodzi prywatyzacja światłowodów kolejowych i central telefonicznych. Ktoś nie ma wyobraźni nad bezpieczeństwem Państwa Polskiego.
2014-11-20 14:28:31 Autor: Zetes
---.lebork.vectranet.pl
Decyzja KE jest oczywista - Unia popiera rozwój n o w o c z e s n e g o transportu kolejowego - czyli konkurencyjnego pod względem ceny i czasu przejazdu wobec innych rodzajów komunikacji. O "parawahadełku" (polskim Pendolino) nie da się żadną miarą powiedzieć, że zapewnia szybką (w świetle standardów europejskich) podróż! Brawo "fachowcy" z PLK! Dzieki waszym staraniom tracimy kolejne miliony... Tak trzymać!
2014-11-20 14:39:17 Autor: Trako
---.gliwice.vectranet.pl
Kryniczanin
Będziemy jeszcze większym płatnikiem netto Jeśli to piszesz jako pracownik PKP IC to rozumiem. Ale jeśli nie to o co wam wszystkim chodzi firma wzięła kredyt w banku i postarała się o dofinasowanie UE firmy prywatne też je dostają więc co tu jest "wasze" nic. To że głównym udziałowcem jest SP nie znaczy że tam cokolwiek do was należy albo że wy do czegoś dopłacacie nawet jeśli brać uwagę 125 mln euro dotacji z ministerstwa to po likwidacji kosztów w postaci TLK i taka nie dopłacacie. To jest spółka prawa handlowego której właściciel narzucił ze względu na politykę działalność charytatywną nie płacą za to rachunku rzucił ochłapy. W 2007 PKP IC mała prawie 50 mln zysku na dzisiejsze pieniądze będzie z 80 mln. Jest raport NIK na ten temat warto poczytać. Gdyby firma mogła mieć tylko ekspresy i Podolino zysk pojawił by się bardzo szybko bez żadnej dotacji. Natomiast wszelkimi TLK i tym podobnymi niech się zajmie państwo i niech znajdzie jelenia który będzie to robił za gorsze.
2014-11-20 14:46:43 Autor: Kryniczanin
---.204.30.237.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Kryniczanin W odpowiedzi na post Trako:
"Kryniczanin
Będziemy jeszcze większym płatnikiem netto Jeśli to piszesz jako pracownik PKP IC to rozumiem. Ale jeśli nie to o co wam wszystkim chodzi firma wzięła kredyt w banku i postarała się o dofinasowanie UE firmy prywatne też je dostają więc co tu jest "wasze" nic. To że głównym udziałowcem jest SP nie znaczy że tam cokolwiek do was należy albo że wy do czegoś dopłacacie nawet jeśli brać uwagę 125 mln euro dotacji z ministerstwa to po likwidacji kosztów w postaci TLK i taka nie dopłacacie. To jest spółka prawa handlowego której właściciel narzucił ze względu na politykę działalność charytatywną nie płacą za to rachunku rzucił ochłapy. W 2007 PKP IC mała prawie 50 mln zysku na dzisiejsze pieniądze będzie z 80 mln. Jest raport NIK na ten temat warto poczytać. Gdyby firma mogła mieć tylko ekspresy i Podolino zysk pojawił by się bardzo szybko bez żadnej dotacji. Natomiast wszelkimi TLK i tym podobnymi niech się zajmie państwo i niech znajdzie jelenia który będzie to robił za gorsze."
Nie byłem, nie jestem i nie będę pracownikiem IC. IC w 2008 chciano "dokapitalizować" i "dokapitalizowano" jak każdy widzi. Jedyna różnica to taka iż już w 2004 IC pchało się w segment dzienny D (Wybrzeże, Pobrzeże, Starosta, Zielonogórzanin, Gałczyński) wcześniej z Nocnymi Ex. I ta kwota dotacji też jest przerażająca jak porówna się ją choćby z 2007 bądź 2008 i PR i ich kulawą bądź kulawą jednak siatką połączen.
2014-11-20 14:51:29 Autor: gustaw
---.120.225.195.static.bait.pl
zachętą dla podróżnych w pociągach pendolino powinna być taryfa TLK
2014-11-20 15:10:31 Autor: soad
---.dynamic.chello.pl
też mi rewelacja - to było wiadome rok temu
a wiadomo coś o pracach nad rewitalizacją linii Katowice - Kraków?
2014-11-20 17:29:28 Autor: ET41-101
---.tktelekom.pl
http://www.biztok.pl/biznes/za-pendolino-przeplacilismy-ponad-200-mln-zl-dotacja-z-unii-bedzie-nizsza_a18847
2014-11-20 17:41:54 Autor: Dziobię - więc jestem
---.centertel.pl
Jak długo w wyniku tych umów będzie się musiało we Włoszczowie zatrzymywać Pendolino, ile lat?!
2014-11-20 18:21:52 Autor: H
---.dynamic.chello.pl
PLK leży, IC leży i nic nikomu się nie dzieje. Kpina z obywateli i bezczelność oraz bezmyślność rządzących. A w grudniu, jeśli przyjdzie mróz -10, to może 1 pendolino pojedzie i do szczytu bezczelności będzie tylko brakować pani od taki mamy klimat.
2014-11-20 19:12:40 Autor: zygizyg
---.toya.net.pl
Mnie tylko jedno zastanawia, od paru miesięcy dzień w dzień jak wchodzę na ten portal zawsze musi być co najmniej jeden news o pendolino. Czy w tym kraju jedyny problem kolejowy to po ile będą bilety na te złomy, ile ich wyjedzie w grudniu i nie wiadomo co jeszcze z tym czymś w roli głównej?
95% użytkowników kolei (i mam na myśli tu ludzi, którzy regularnie korzystają z kolei, a nie o namiętnie śliniących się na samo słowo 'pendolino' ) ma głęboko gdzieś to całe pendolino. Ich obchodzi żeby w cywilizowanych warunkach za przystępną cenę przemieścić się z punktu A do punktu B. I TO JEST OBOWIĄZEK TEJ SPÓŁKI. Bez względu na to czy jest sens ekonomiczny czy nie ma sensu, bo za to dostają dotację. Więc po co robią tą żałosną propagandę z pendolino rodem z prl - u. To tak jakby kupić sobie super wypasiony portfel za ostatnie pieniądze.
Ludzie zajmijmy się realnymi problemami. Podam tu tylko dwa przykłady od siebie. Od prawie 6 lat co najmniej dwa razy w tygodniu jeżdżę a trasie łódź-lublin i tyle samo na trasie łódż-skarżysko. Czy to jest normalne żeby na tych trasach od 6 lat nie było cywilizowanego połączenia? Łódż-Lublin - średni czas przejazdu ponad 5h - to nie jest normalne, Łódź - Skarżysko podobnie (+zwiedzanie po drodze 4 województw) - nie no istna rewelacja. Ale oczywiście od grudnia wszystko się zmieni bo wchodzi nowa jakość - tylko co mi - zwykłemu użytkownikowi kolei to da.
Dlatego z niecierpliwością oczekuję nowych tras otwieranych przez PB i myślę, że takich jak ja jest bardzo wielu, takich którzy długo zostawali z koleją mimo dłuższych czasów przejazdu, ale ile można czekać na coś co nigdy się nie pojawi?
2014-11-20 19:30:16 Autor: art123
---.dynamic.chello.pl
http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-ke-pendolino-w-polsce-nie-ma-warunkow,nId,1561624 Jak już nawet KE mówi, że pendolino nie jest pociągiem na polskie tory to znak, że osiągnięto niższy poziom od poziomu dna. Ciekawe, kiedy całą dotację zabiorą, bo chyba to wszystko w tym właśnie kierunku zmierza. Jasny sygnał, że chodziło jedynie o to, aby Alstomowi i kolesiom z PKP napchać do kieszeni kasy. Oczywiście kosztem wszystkich obywateli Polski.
2014-11-20 19:56:48 Autor: prostakzplacu
---.radom.vectranet.pl
Panie RW szanowny!!!!
Rób pan coś bo pier......olino okradają!!!
buuuuuuuuuuhahahahahahahahahahahah
buuuuuuuuuuuuuuuhahahbuhahahahahah
2014-11-20 20:04:48 Autor: w.d
---.dynamic.chello.pl
Jesli zabiora dotacje to automatycznie Pendolino pojedzie szybciej gdyz nie
bedzie sie musial zatrzymywac w e Wloszczowej PLN , ani Ilawie a poza tym
stanieje gdyz rzad bedzie mogl dotowac pociagi.
2014-11-20 22:56:27 Autor: PB-mktg
---.play-internet.pl
Szanowna redakcjo Rynku Kolejowego - proszę o blokowanie wypowiedzi takich ludzi, ponieważ stosują Oni nieuczciwe praktyki marketingowe.
Pokazują w negatywnym świetle kolej i w pozytywnym znaczeniu przewoźnika autobusowego.
Należy z tym skończyć! Jest to typowe naganianie na usługi PB i w ten sposób, niezależny przewoźnik autobusowy otrzymuje darmową reklamę usług!
2014-11-21 07:38:17 Autor: sent
---.net.tauron-pe.pl
pokażcie teraz japy tfusska i novvaka - ludzi którzy za nic nie odpowiadają, którzy śmieją się nam w twarz, a co poniektórzy jeszcze na takich głosują
żenua
2014-11-21 10:19:40 Autor: roman
---.centertel.pl
Gdzie jest Krzysztof "Iwan" Waszkiewicz - znany i lubiany wideobloger. Podobno nie bierze już udziału w jazdach próbnych ED250 (bo zajmował za dużo miejsca w kabinie). Gdzie jest Robert "Dziobak" Wyszyński - gdzie są obrońcy nowej jakości dziobaka? Chyba jak zwykle sukces ma wielu ojców a porażka jest tradycyjnie sierotą :)
2014-11-21 12:29:33 Autor: g
---.serwistal.pl
Nie ma to jak EU07 na czele składu. I Polsce niewiele więcej potrzeba. Zakup "Pendolino" , które de facto nie jest Pendolinem był pomysłem idiotycznym, a że popełnili go idioci to ukarani nie będą. - Czyli jak zwykle w polskim cyrku. Zakup Dartów i Flirtów też trudno nazwać sukcesem. W polskich warunkach sensownym, uzasadnionym ekonomicznie oraz sprawdzonym zakupem taboru dalekobieżnego byłby zakup nowych wagonów przedziałowych oraz bezprzedziałowych z v=200km/h + zakup lokomotyw również o v=200km/h. Oprócz tego zmodernizować więcej EU07 do standardu EU07A. Takie zakupy pozwalają zadowolić pasażerów tych którzy lubią podróż w przedziale i tych którzy nie. Prędkość do 200km/h jest i będzie bardzo długo w Polsce wystarczająca. A co wydaje się najważniejsze to składy - wagony+lokomotywa można każdorazowo w razie potrzeb wydłużać lub skracać - sezon urlopowy / poza sezonem url. Doprawdy trudno zrozumieć kto w MIR i PKP IC podejmuje decyzje na poziomie człowieka z debilizmem ba, właściwie to gorzej bo urzędnicy mają porządne wykształcenie ,a zatem z tym wykształceniem podejmując decyzję cech...je ich idiotyzm, marnotrawstwo publicznych pieniędzy, niegospodarność itd. No i najczęściej za swoje działania nie ponoszą konsekwencji. Nowak we Wrocławiu zachwycał się pierwszym pociągiem Alstomu i już wtedy były najróżniejsze wątpliwości dot. tego zakupu. A teraz jest kompromitacja za którą po raz "enty" społeczeństwo zapłaci. Ile jeszcze musi być tych afer i kompromitacji???!!! Chyba tak bez końca u nas będzie!
2014-11-21 12:49:34 Autor: gość
---.tktelekom.pl
Głosujcie dalej na PO!!! resztę kolei zlikwidują! Głosujcie
2014-11-21 13:47:59 Autor: Małopolanin
---.168.193.198
PO? A kto obiecywał w maju 2007 "polskie TGV" na Euro 2012? :D
2014-11-21 16:17:50 Autor: Trako
---.gliwice.vectranet.pl
g
Panie g chyba się pan urodziłeś ze 30 lat za późno. Cała Europa ba cały świat idzie w stronę EZT i SZT bo to tańsze łatwiejsze w obsłudze i mniej energochłonne. Tak samo z przedziałami od tego też się odchodzi chyba że w klasie super extra biznes za 3 razy tyle ile kosztuje zwykły bilet. Bo bez przedziałów to więcej ludu wejdzie większe bezpieczeństwo i kultura bo jakieś menty nie zrobią raczej imprezy w bez przedziałowym a raczej mniejsza jest na to szansa. Zazwyczaj ktoś zareaguje choćby przez użycie numeru 112. Takie są trendy i ekonomia. A co do wydłużania składów to żadna normalna firma nie będzie trzymać 100 wagonów na 3 dni w roku bo to jest majątek który nie pracuje po pierwsze a po drugie musi być regularnie serwisowany co kosztuje dużo pieniędzy.