Partnerzy serwisu:
Biznes

Mniejsza dotacja unijna na Pendolino

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
20-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Mniejsza dotacja unijna na Pendolino
Komisja Europejska potwierdziła dofinansowanie dla 22% wartości projektu zakupu 20 składów Pendolino. Zmniejszono wysokość kosztów kwalifikowanych – oznacza to mniejszą dotację o 14 mln euro. Informacja ta nie zmienia zasadniczo sytuacji PKP Intercity – spółka ma zabezpieczoną całą kwotę na zakup pociągów.

O zmniejszeniu dotacji na zakup Pendolino poinformował Jerzy Polaczek, prawdopodobnie opierając się na materiale opublikowanym przez portal ekonomiczny biztok.pl. – Nieoficjalnie: KE zredukowała wysokość kosztów kwalifikowanych Pendolino o kwotę ok.70 mln Euro – to również powód dymisji w PKP IC – napisał były minister transportu za rządów PiS.

Przewoźnik w odpowiedzi poinformował, że istotnie dofinansowanie zostało zmniejszone, ale o znacznie niższą kwotę. – We wrześniu Komisja Europejska potwierdziła ok. 22% wkład finansowy z Funduszu Spójności. Zmianie uległa wysokość kwoty kwalifikowanej. Tym samym kwotowo dofinansowanie zmniejszyło się o niespełna 14 mln euro (z 88 do 74 mln euro) – podaje Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. Jak podaje, KE potwierdziła zgodność projektu z priorytetami programu operacyjnego.

Informacja ta nie zmienia zasadniczo sytuacji przewoźnika. PKP Intercity podkreśla, że ma zabezpieczoną całą kwotę na pełne sfinansowanie zakupu 20 składów Pendolino. – Pozostałe środki, czyli 1,4 mld zł, pochodzą z kredytu przyznanego Spółce przez Europejski Bank Inwestycyjny – podaje Szopowska. Wkład własny spółki wynosi 10%.

Pierwotnie projekt miał być finansowany ze środków POIiŚ, dzięki czemu udział środków unijnych byłby wyższy. Według założeń PKP Intercity miało być wsparte umową PSC (public service contract). Komisja Europejska zanegowała jednak pomysł dofinansowania zakupu tego taboru z tego programu, bo ze środków nie mogliby skorzystać inni potencjalni przewoźnicy, a model finansowania uznała za niedozwoloną pomoc publiczną. Wtedy rozpoczęto starania o umożliwienie dofinansowania projektu z tzw. Pomocy Regionalnej. Warunkiem były jednak postoje Pendolino także w mniejszych miejscowościach (np. Włoszczowa) i wydłużenie kursów do Wrocławia czy Rzeszowa.


Przewoźnik ma też inny problem z Pendolino. W niedzielę 16 listopada miała rusyzć sprzedaż biletów na Pendolino w ramach dynamicznej taryfy. Okazało się, że system sprzedaży nie poradził sobie z nową taryfą – awaria dotknęła wszystkie kanały sprzedaży. Przestała działać internetowa sprzedaż biletów, problemy występowały również w pociągach oraz w kasach – bilety sprzedawano bez miejscówek.

Według stanu na dzień dzisiejszy system sprzedaży biletów w kasach działa już stabilnie. W dalszym ciągu nie przywrócono natomiast możliwości zakupu biletu przez internet.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5