Polsko-czeskie konsultacje międzyrządowe dotyczące rozwoju połączeń kolejowych i drogowych pomiędzy dwoma państwami odbyły się 20 kwietnia 2015 r. w Pradze. W rozmowach brała udział minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak i minister transportu Republiki Czeskiej Dan Ťok.
– Strona polska traktuje priorytetowo realizację zadań infrastrukturalnych na sieci bazowej TEN-T. W jej skład wchodzi jeden z dziewięciu kluczowych dla całej UE szlaków: korytarz „Bałtyk – Adriatyk”. Szlak ten stanowi główną oś transportową łączącą nasze kraje i dlatego inwestycje planowane i realizowane w tym korytarzu klasyfikujemy po obu stronach jako priorytetowe – powiedziała minister Maria Wasiak.
Jak dodała, za priorytetową uważana jest poprawa infrastruktury połączeń kolejowych linii E59 i E65, wchodzących w skład korytarza „Bałtyk – Adriatyk”. Obecnie PKP PLK realizują studium wykonalności dla linii kolejowej E65 na odcinku przygranicznym Będzin – Katowice – Zebrzydowice – granica państwa. W bieżącym roku przewidywane jest oddanie etapów studium, które umożliwią rozpisanie przetargu na dokumentację projektową. Równolegle będą także realizowane działania przygotowawcze dla rozpoczęcia modernizacji linii kolejowej E59 na odcinku przygranicznym Kędzierzyn-Koźle – Chałupki – granica państwa. Jak wskazała minister Maria Wasiak, realizacja tych inwestycji pozwoli na udrożnienie wąskiego gardła, a tym samym znaczne podniesienie konkurencyjności oferty przewozów kolejowych względem transportu drogowego w relacji między krajami i sąsiadującymi regionami: śląskim w Polsce i morawsko-śląskim w Republice Czeskiej.
– Podczas spotkania zaakcentowano przejęcie przez PKP Cargo większościowego pakietu w spółce Advanced World Transport. Jak podkreśliła Maria Wasiak, w grudniu 2014 r. PKP Cargo podpisało umowę o nabyciu 80 proc. udziałów w spółce AWT, drugim co do wielkości kolejowym przewoźniku towarowym w Czechach. Dzięki temu spółka AWT zyskała silnego partnera strategicznego, z którym będzie mogła wspólnie realizować zlecenia oraz korzystać z terminali przeładunkowych zlokalizowanych na przecięciu kluczowych szlaków towarowych. Silniejsza obecność PKP Cargo na rynku oznacza możliwość pozyskania nowych klientów i gwarantuje lepszą obsługę prowadzonych już przewozów do Czech i dalej na południe Europy – czytamy w komunikacie ministerstwa.
Więcej na temat pasażerskich połączeń transgranicznych pomiędzy Polską a Czechami przeczytasz na portalu Rynek Kolejowy. TUTAJ i TUTAJ.