– Niektóre fragmenty linii kolejowej 403 są w fatalnym stanie – zaalarmowali kolejowi hobbyści i w trosce o bezpieczeństwo pasażerów o sprawie poinformowali także UTK i marszałka województwa zachodniopomorskiego.
Na zdjęciach wykonanych przez miłośników wyraźnie widać skalę zniszczeń: w wielu miejscach brakuje mocowań szyn do podkładów, a same betonowe podkłady są na całych kilkudziesięciometrowych odcinkach pokruszone i nie trzymają stabilnie szyn.
Modernizacja tylko na fragmentach
Linia kolejowa 403 dla ruchu pasażerskiego na całym odcinku pomiędzy Ulikowem a Piłą została ponownie otwarta 1 września 2012 roku. Obecnie kursuje po niej 5 par szynobusów należących do marszałka województwa zachodniopomorskiego, którymi usługi wykonują Przewozy Regionalne. Przed przywróceniem do ruchu linia została zmodernizowana na odcinku pomiędzy Wałczem a Ulikowem, ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Koszt modernizacji wyniósł prawie 20 mln zł i pozwolił na podniesienie prędkości maksymalnej na tym fragmencie do 100 km/h. Przewrócenie regularnego ruchu źle znoszą jednak starsze elementy nawierzchni, nie poddane większym remontom.
Usterki będą usuwane
– Linia 403 została poddana oględzinom i pomiarom kontrolnym. W wyniku ostatniego przeglądu, pomiędzy Wałczem a Kaliszem Pomorskim oraz na odcinku Recz – Żółwino wprowadzone zostały w kilku miejscach ograniczenia prędkości jazdy pociągów do 50 km/h. Takie czasowe rozwiązanie do momentu naprawy gwarantuje bezpieczną jazdę. Wszystkie usterki w torach na tych odcinkach linii będą systematycznie usuwane – poinformował Zbigniew Wolny z biura prasowego PKP PLK.
Niezależnie od prac zapowiedzianych przez PKP PLK dokumentacja fotograficzna szlaku znajdującego się w złym stanie technicznym została przekazana na ręce Urzędu Transportu Kolejowego, który już zapowiedział tam pilną kontrolę i skierował do zarządcy sieci kolejowej pismo wzywające go do natychmiastowych napraw infrastruktury. O sprawie wie także Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.