Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Miliardy franków na rozwój szwajcarskiej kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-10-2016
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Miliardy franków na rozwój szwajcarskiej kolei
fot. SBBWeinberg Tunnel
Szwajcaria chce w najbliższych latach zainwestować kolejnych 7, a być może nawet 12 mld franków w rozwój infrastruktury kolejowej. Listę inwestycji, które zyskały pozytywną opinię i najprawdopodobniej zostaną zrealizowane opublikował dziennik „Neue Zürcher Zeitung” w niedzielnym wydaniu. Już w 2014 roku szwajcarskie regiony i szwajcarscy przewoźnicy mogli zgłaszać propozycje projektów, które miałyby być zrealizowane najpóźniej w 2035 roku.

W pierwszej kolejności mógłby powstać, projektowany już od lat osiemdziesiątych, tunel między Winterthur i Bassersdorf/ Dietlikon (Brüttener Tunnel), mający umożliwić dalszy rozwój zuryskiej sieci kolejki podmiejskiej (S-Bahn). Rozbudowa obejmie także odcinek Yverdon – Lozanna/ Genewa, który ma być dostosowany do ruchu pociągów piętrowych. Oba projekty stanowić będą podstawę programu Step 2030, obejmującego najpilniejsze zadania. Do tej kategorii należeć może także rozbudowa sieci ekspresowej dla pociągów towarowych.

Do grupy projektów drugiej kolejności (nazwanych „możliwymi modułami”) należą dwutorowa rozbudowa tunelu Lötschberg, drugi tunel między Thalwil (ZH) i Zug oraz rozbudowa dworca Stadelhofen o dodatkowy peron lub obwodnica towarowa Zurychu.

Każdy z ważnych projektów kosztować może nawet do 2 mld franków, co może oznaczać, że na pozostałe przedsięwzięcia być może zabraknie środków. Tym samym niepewna pozostaje realizacja takich projektów jak przelotowy dworzec w Lucernie, podziemne tory dla pociągów S-Bahn w Bazylei (między dworcami SBB, Badischer Bahnhof i St. Johann), tunel między Zurychem a Aarau oraz bezpośrednie połączenie z Neuenburga do La Chaux-de-Fonds.

Jak twierdzi Peter Fülistaler, szef federalnego urzędu transportu (BAV), są to tendencje mówiące, jakie mogą być ostateczne decyzje – ma to też umożliwić rzeczowe dyskusje i kalkulacje oraz rachunki zysków i strat ostatecznych projektów. Już pierwsze reakcje polityków pokazują, że do ostatecznej decyzji droga jeszcze daleka. Wielu obserwatorów podejrzewa, że federalna minister transportu Doris Leuthard zdecyduje się ostatecznie na mniejsze projekty, kosztujące łącznie 7 mld franków, czyli wariant minimalny inwestycji. Leuthard liczy się z tym, że parlament i tak zadecyduje o rozszerzeniu listy projektów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szwajcarzy nie chcą wpuszczać do kraju spóźnionych pociągów z zagranicy

Pasażer

Szwajcarzy nie chcą wpuszczać do kraju spóźnionych pociągów z zagranicy

Artur Bogdanowicz, współpraca Michał Szymajda 01 lipca 2023

Szwajcarski EasyRide. Najlepsza aplikacja biletowa Europy

Pasażer

Szwajcarski EasyRide. Najlepsza aplikacja biletowa Europy

Michał Szymajda 30 października 2020

Czy Szwajcarów czeka kolejowy chaos?

Infrastruktura

Czy Szwajcarów czeka kolejowy chaos?

Artur Bogdanowicz 01 grudnia 2017

Zobacz również:

Szwajcarzy nie chcą wpuszczać do kraju spóźnionych pociągów z zagranicy

Pasażer

Szwajcarzy nie chcą wpuszczać do kraju spóźnionych pociągów z zagranicy

Artur Bogdanowicz, współpraca Michał Szymajda 01 lipca 2023

Szwajcarski EasyRide. Najlepsza aplikacja biletowa Europy

Pasażer

Szwajcarski EasyRide. Najlepsza aplikacja biletowa Europy

Michał Szymajda 30 października 2020

Czy Szwajcarów czeka kolejowy chaos?

Infrastruktura

Czy Szwajcarów czeka kolejowy chaos?

Artur Bogdanowicz 01 grudnia 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5