Partnerzy serwisu:
Biznes

Metrostav wejdzie na rynek kolejowej infrastruktury

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
05-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pw, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Metrostav wejdzie na rynek kolejowej infrastruktury
Czeski Metrostav oraz należąca do niego spółka Subtea od przyszłego roku będą startować w przetargach dotyczących modernizacji linii kolejowych w Polsce – zapowiedział w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” dyrektor Radim Čáp, przedstawiciel Metrostavu w Polsce.

Paweł Wrabec,„RynekInfrastruktury.pl”: Jaka jest geneza powstania Metrostavu i jaka jest jego specyfika?

Radim Čáp: Jest zawarta w nazwie firmy, która jest kompilacją dwóch słów: metro i stav (czyli zbuduj). Przedsiębiorstwo utworzono w 1973 roku w celu budowy praskiego metra. Po przemianach ustrojowych w 1989 roku Metrostav został sprywatyzowany i działa jako spółka akcyjna, kontrolowana przez nasz rodzimy, czeski kapitał. Dzisiejszy Metrostav jest holdingiem ogólnobudowlanym, należące do niego spółki realizują projekty o zróżnicowanym charakterze nie tylko w Czechach, ale też na wybranych europejskich rynkach: w Niemczech, Austrii, Finlandii, Szwecji, Islandii, Polsce i Białorusi. Zatrudniamy 3000 pracowników, a nasze przychody przekraczają miliard euro. Jesteśmy aktualnie największą czeską firmą budowlaną.

Wielu polskich przedsiębiorców budowlanych marzy o podobnej zagranicznej ekspansji. Ale jak dotąd nie doczekaliśmy się realizacji takich planów. Jak wam się to udało?

Sądzę, że to kwestia głębokości rynku. Czechy to przecież mały kraj i gdy przyszedł kryzys w 2010 roku, Metrostav podjął decyzję, by zwiększać zaangażowanie na zewnętrznych rynkach. W ciągu pięciu lat udział naszych zagranicznych spółek w przychodach grupy wzrósł z 5 do 20 proc. Myślę, że w Polsce ze względu na potencjał rynku nie ma jeszcze silnej presji na zewnętrzną ekspansję. Polska również w naszych oczach jest bardzo atrakcyjnym rynkiem o czym świadczy nasza obecność.

Tak, ale poza warszawskim kontraktem, gdzie Metrostav realizuje przebudowę odcinka trasy S8 wraz z remontem mostu Grota za ponad 796 mln zł, więcej zleceń od GDDiA nie mieliście?

Zgadza się. Wcześniej realizowaliśmy dwa mniejsze kontrakty dla innych publicznych inwestorów i bacznie obserwowaliśmy to co działo się w segmencie drogowym. Sytuacja wprawdzie zmienia się na lepsze, ale gdy ponad rok temu przystępowaliśmy do realizacji warszawskiego kontraktu byliśmy pełni obaw, gdyż warszawska GDDKiA przewidziała na wykonanie projektu budowlanego zaledwie 4 miesiące.

A jakie inne segmenty rynku poza drogowym was w Polsce interesują?

Prócz dróg interesuje nas budowa mostów i tuneli. Bardzo atrakcyjny jest segment kolejowy, gdzie obecnie weryfikujemy ryzyka. Nasza spółka Subterra ma duże doświadczenia w rewitalizacji i modernizacji linii kolejowych w Czechach i z całą pewnością wraz z Metrostavem wystartuje do kolejowych przetargach w Polsce od przyszłego roku.

Cały wywiad na stronie Rynekinfrastruktury.pl

 

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5