Trwają odbiory kolejnych składów Siemens Inspiro dla warszawskiego metra. W tej chwili dopuszczenie do ruchu ma 19 nowych pociągów z 35 zakupionych przez Metro Warszawskie. Jednocześnie – w związku z odbiorami kolejnych Inspiro – czasowo na terenie STP Kabaty odstawiono 11 składów rosyjskich.
Metro Warszawskie kupiło składy nowej generacji Inspiro do obsługi budowanego centralnego odcinka II linii metra oraz wzmocnienia I linii. Zgodnie z założeniami 15 pociągów ma wzmocnić I linię, a pozostałe 20 trafi na nową linię.
Pierwsze pociągi Inspiro, produkowane przez konsorcjum firm Siemens i Newag, zaczęły wozić pasażerów w październiku 2013 r. Jednak kursowanie Inspiro, jak i dalsze dostawy i odbiory, zostały wstrzymane po poważnej awarii, do której doszło 17 listopada 2013 r., kiedy to w jadącym pociągu pojawił się dym i płomienie. Przyczyną zdarzenia było odkręcenie się ślizgu odbieraka prądu, w wyniku czego doszło do zwarcia i łuku elektrycznego. W marcu br., po ustaleniu przyczyn zdarzenia i wprowadzeniu przez producenta poprawek, składy powróciły do ruchu pasażerskiego. W tej chwili odebranych jest już 19 pociągów Inspiro (wszystkie z przedziału 42-59), odbiory przechodzi już kolejny – nr 60.
Wprowadzanie kolejnych nowych składów do ruchu oznacza, że przez pewien czas Metro będzie miało nadmiar pociągów. W związku z tym spółka podjęła decyzję o czasowym odstawieniu składów rosyjskich – w pierwszej kolejności tych, które w najbliższej przyszłości musiałyby przejść poważniejsze remonty. Pociągi te są foliowane na terenie STP Kabaty. W tej chwili odstawionych jest jedenaście składów – starsze (1, 2, 8, 10, 12, 13), jak i z nowszych dostaw z lat 2008-2009 (34, 35, 37, 38 i 40). W najbliższym czasie dołączy do nich najprawdopodobniej skład nr 39.
Składy prawdopodobnie powrócą do ruchu na jesieni. Wtedy jest planowane znaczne zwiększenie częstotliwości kursowania metra w godzinach szczytu. Będzie to wymagało, oprócz podniesienia prędkości i zmian w sterowaniu ruchem, zwiększonego uruchomienia. – Żeby jeździć co dwie minuty potrzebujemy uruchomić 52 składy – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Zarząd Transportu Miejskiego zapewnia, że środki na ten cel są zabezpieczone w budżecie.