Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Mazowsze wciąż chce podziemnej stacji Lotnisko Modlin

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
26-05-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Mazowsze wciąż chce podziemnej stacji Lotnisko Modlin
Ani kłopoty finansowe województwa, ani problemy z uzyskaniem decyzji dla inwestycji nie odbierają Mazowszu apetytu na budowę torów do lotniska Modlin. Urząd marszałkowski chce zbudować podziemną stację, która pozwoli w przyszłości wyprowadzić tory do Płocka.

Połączenie miało zostać otwarte przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Jednak z powodu przedłużającej się procedury uzyskania prawomocnej decyzji środowiskowej dla tego projektu, odstąpiono od realizacji w perspektywie unijnej 2007–2013.

Decyzję RDOŚ uzyskano w dniu 12 grudnia 2012 r. Po odwołaniach organizacji ekologicznych w dniu 25 czerwca 2013 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) wydał decyzję w większości podtrzymującą decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, jednocześnie uchylając lub zmieniając niektóre jej zapisy. Następnie w dniu 5 sierpnia oraz 12 sierpnia 2013 r. na tę decyzję skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) za pośrednictwem GDOŚ złożyły dwie organizacje ekologiczne, żądając uchylenia jej w całości. W dniu 13 grudnia 2013 r. WSA oddalił obie skargi. Obecnie wiadomo, że skargę kasacyjną od tego postanowienia do Najwyższego Sądu Administracyjnego złożyła jedna z organizacji ekologicznych.  Termin rozprawy przed NSA został wyznaczony na 5 czerwca 2014 r.

Drugim problemem było to, że województwo chciało realizować inwestycję w trybie przyspieszonym – w ramach tzw. Specustawy na Euro 2012. Zarówno wojewoda, jak i Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, stwierdziło, że po mistrzostwach jest to już niemożliwe – opierając się na wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 marca 2013. Inwestycja musi być zatem realizowana „zwykłym” trybem. Jednak województwo z niej nie rezygnuje.

Dwa tryby realizacji

Ostatnio o połączeniu kolejowym do lotniska Modlin mówił – w październiku – marszałek Adam Struzik. - Jest wola i intencja władz samorządowych. Połączenie w aglomeracji jednego portu z drugim ma swoją logikę. Mazowsze to województwo, w obrębie którego mieszka 5 mln 300 tys. obywateli. Posiada 35,5 tys. mkw i dwa porty lotnicze funkcjonujące w pełni, jeden w modernizacji w Radomiu i czwarty w Sochaczewie, choć bez operacji cywilnych. Od momentu otwarcia lotniska w Modlinie do grudnia 2012 roku ponad 900 tys. pasażerów skorzystało z tego portu, co pokazuje, że ma on potencjał – mówił Struzik.

 

Problemem województwa jest to, że według obecnego prawa zarząd województwa nie może korzystać ze specjalnych trybów wywłaszczeń przy realizacji inwestycji kolejowych – są zarezerwowane dla PKP PLK.– Dalsza realizacja projektu przez województwo uzależniona jest od wejścia w życie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym w tym zakresie– przyznaje rzeczniczka województwa Marta Milewska. Jak dodaje, zarząd województwa już wielokrotnie kierował do ministerstwa prośby o szybkie wdrożenie zmian legislacyjnych, przekazując również własny projekt nowelizacji tej ustawy. Projekt jest już po uzgodnieniach resortowych i został skierowany na Stały Komitet Rady Ministrów celem dalszego procedowania.

Jak informuje Milewska, równolegle Mazowsze prowadzi rozmowy z PKP PLK nad porozumieniem w zakresie przejęcia projektu do realizacji przez narodowego zarządcę infrastruktury (na zasadach analogicznych jak w przypadku innych projektów połączeń kolejowych do regionalnych portów lotniczych realizowanych przez PLK). Województwo ma zatem dwie możliwości realizacji połączenia do lotniska.

Podziemna stacja zostaje

– W ramach porozumienia planuje się aktualizację wszystkich posiadanych aktualnie dokumentów, w tym m. in. Studium Wykonalności. Nie wyklucza się również aktualizacji studium wykonalności jeszcze przed formalnym przejęciem do realizacji inwestycji przez PKP PLK – mówi Milewska. Czy możliwa jest zmiana wariantu inwestycji? Podziemna stacja była najdroższą opcją, ale umożliwiała w przyszłości wydłużenie linii do Płocka. –Zmiana oznaczałaby rozpoczęcie procesu od początku – zaprzecza rzeczniczka.

W Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020 na połączenie wstępnie zapisano 160 mln zł. Od 2011 roku województwo próbuje namówić rząd do wpisania nowego odcinka na listę linii kolejowych o znaczeniu państwowym, co przyspieszyłoby inwestycję. Bezskutecznie.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Połączenie do Balic w końcu otwarte

Infrastruktura

Połączenie do Balic w końcu otwarte

jm, Rynek Kolejowy/Koleje Małopolskie 28 września 2015

Pociągiem ze szczecińskiego lotniska wydostać się trudno

Pasażer

Pociągiem ze szczecińskiego lotniska wydostać się trudno

ms, Rynek-Kolejowy.pl 22 grudnia 2015

Otwarcie linii do Balic znów przesunięte

Infrastruktura

Otwarcie linii do Balic znów przesunięte

PKP PLK/Rynek Kolejowy 12 września 2015

Pierwszy pociąg pasażerski dojechał do Balic [zdjęcia]

Fotorelacje

Pierwszy pociąg pasażerski dojechał do Balic [zdjęcia]

Michał Wojtaszek, psmkms 14 września 2015

Linia do Balic z pozwoleniem na użytkowanie

Infrastruktura

Linia do Balic z pozwoleniem na użytkowanie

jm, Rynek Kolejowy 15 września 2015

Pierwsza drezyna do Balic na torach

Infrastruktura

Pierwsza drezyna do Balic na torach

Justyna Urbaniak, Rynek Infrastruktury 10 marca 2015

Zobacz również:

Połączenie do Balic w końcu otwarte

Infrastruktura

Połączenie do Balic w końcu otwarte

jm, Rynek Kolejowy/Koleje Małopolskie 28 września 2015

Pociągiem ze szczecińskiego lotniska wydostać się trudno

Pasażer

Pociągiem ze szczecińskiego lotniska wydostać się trudno

ms, Rynek-Kolejowy.pl 22 grudnia 2015

Otwarcie linii do Balic znów przesunięte

Infrastruktura

Otwarcie linii do Balic znów przesunięte

PKP PLK/Rynek Kolejowy 12 września 2015

Pierwszy pociąg pasażerski dojechał do Balic [zdjęcia]

Fotorelacje

Pierwszy pociąg pasażerski dojechał do Balic [zdjęcia]

Michał Wojtaszek, psmkms 14 września 2015

Linia do Balic z pozwoleniem na użytkowanie

Infrastruktura

Linia do Balic z pozwoleniem na użytkowanie

jm, Rynek Kolejowy 15 września 2015

Pierwsza drezyna do Balic na torach

Infrastruktura

Pierwsza drezyna do Balic na torach

Justyna Urbaniak, Rynek Infrastruktury 10 marca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5