Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Maszynista Pendolino: Trzeba się cieszyć tym co osiągnęliśmy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-11-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ak/jm Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Maszynista Pendolino: Trzeba się cieszyć tym co osiągnęliśmy
Maszynista PKP Intercity, Zbigniew Budziński prowadził pociąg Pendolino podczas testów w ostatnią sobotę. Pobity został wtedy poprzedni rekord prędkości na polskiej sieci kolejowej. Nowy pociąg PKP Intercity pojechał w sobotę 291 km/h. - Można naprawdę wymieniać wiele elementów powodujących, że praca na tych pojazdach to czysta przyjemność i radość z prowadzenia – mówi Budzyński.

Rynek Kolejowy: Czy od dawna pracuje Pan jako maszynista?

Zbigniew Budziński: Na kolei pracuję od 4 października 1993 roku - dwadzieścia lat w lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska. Egzamin na pomocnika maszynisty zdałem 26 lutego 1994., a na maszynistę 17 kwietnia 1996 r.

Jak wrażenia z prowadzenia pociągu Pendolino? Czy są jakieś udogodnienia dla maszynisty, czy wygodniej się prowadzi niż pozostałe pociągi?

- Każdy z pojazdów trakcyjnych poruszających się po torach ma swoją specyfikę w prowadzeniu... podobnie jak z samochodem. W przypadku ED 250 "Pendolino" elementem wyróżniającym jest cisza w kabinie maszynisty i całym składzie pociągu. Ponadto przy jeździe w kabinie z prędkością 160 km/h ma się wrażenie jazdy z prędkością ok 80 - 100 km/h. W powiązaniu z perfekcyjnie działającym hamulcem oraz układem przeciwpoślizgowym daje maszyniście poczucie dużego komfortu i bezpieczeństwa podczas prowadzenia.

Do tego, każdy może zauważyć charakterystyczny układ świateł wyposażonych w technologię LED, które zapewniają bardzo dobre oświetlenie linii kolejowej w porze ciemnej. Można naprawdę wymieniać wiele elementów powodujących, że praca na tych pojazdach to czysta przyjemność i radość z prowadzenia... czyli taki Mercedes wśród samochodów.

Z jaką maksymalną prędkością prowadził Pan pociągi wcześniej?

- Dotychczas mój rekord prędkości za nastawnikiem to 222 km/h na lokomotywie "Husarz" Siemens ES64U4-D, również podczas prób na CMK.

Wynik  293 km/h satysfakcjonuje? Czy jednak trochę Panu żal, że nie padła bariera prędkości 300 km/h? Jakie to wrażenie jechać prawie 300 km/h?

- Satysfakcja, zaszczyt i radość ogromna. 293 km/h w tych warunkach pogodowych, ukształtowaniu linii (kilka łuków, z czego jeden pod górę) to naprawdę duże osiągnięcie. Próby robienia w tych dniach kolejnego rekordu na 300 km/h kosztem bezpieczeństwa ludzi, elementów pojazdu lub infrastruktury nie miało sensu. Proszę pamiętać, że pojazd jest zasilany z sieci trakcyjnej o napięciu stałym 3000 V i maksymalnym prądzie rzędu 2200 A. Przykładowo pojazdy w Niemczech i Francji są zasilane prądem przemiennym odpowiednio 15000 V i 25000 V o zupełnie innych prądach. Z posiadanych nieoficjalnych informacji, osiągnięta prędkość 293 km/h jest to nie tylko rekord Polski ale także składów Pendolino zasilanych napięciem stałym 3000 V. Wobec powyższego nie ma czego żałować. Trzeba się cieszyć tym co osiągnęliśmy a czego nawet nie zakładaliśmy.

Czy warto, w perspektywie kilku lat wprowadzić V 250 km/h na linii CMK?

- Uważam, że jeżeli linia kolejowa została zaprojektowana na prędkość 250 km/h kilkadziesiąt lat temu, to należy te możliwości wykorzystać.

Jakie kolejne wyzwania w pracy?

- U każdego maszynisty wyzwania są każdego dnia w pracy. Zawsze związane są z bezpieczeństwem i komfortem podróżnych oraz należytym wykonywaniem swoich obowiązków podczas prowadzenia pociągów. Dlatego też cieszę się z zapowiadanego zakupu symulatora. Im lepszy trening i możliwość przetestowania się i symulacji sytuacji ekstremalnych, tym lepsze i pewniejsze zachowanie się maszynisty w nietypowych sytuacjach, możliwość poznania swoich słabych stron i elementów doszkalania. Być może też, dzięki symulatorowi kabinowemu, każdy będzie mógł poczuć jak to było 24 listopada 2013 roku na CMK, na odcinku Góra Włodowska - Psary przy prędkości 293 km/h.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5