Szybka kolej na trasie Bydgoszcz-Toruń coraz bliżej. Po tym jak w październiku ruszyły prace związane z rewitalizacją torów, przyszedł czas na zakup nowoczesnego taboru do obsługi połączeń. Marszałek Całbecki przekonuje, że nie było sensu ogłaszać przetargu przed rozpoczęciem prac.
Zakup taboru to jeden z projektów składających się na BiT City, najpoważniejsze przedsięwzięcie infrastrukturalne w regionie, łączące szybką kolej między stolicami województwa oraz powiązane z nią systemy transportu publicznego w Bydgoszczy i Toruniu. Jest to projekt największy spośród tych, które w ramach BiT City realizuje samorząd województwa – łącznie z zagwarantowanym wsparciem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przewidujemy zaangażowanie 130 milionów złotych.
- Przygotowania do tego przetargu rozpoczęliśmy kiedy mieliśmy już pewność, że rusza rewitalizacja linii numer 18 Bydgoszcz-Toruń, o którą wcześniej zabiegaliśmy, bo te przedsięwzięcia mają sens tylko razem. Zakładamy, że dostawa taboru zostanie zrealizowana na początku 2014 roku, czyli wtedy, kiedy na „osiemnastce” zakończą się roboty. Wtedy będziemy tamtędy jeździć z prędkością 120 kilometrów na godzinę – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Przetarg obejmie dostawę dwóch pociągów z możliwością zamówienia dodatkowych trzech. Składy mają posiadać 200-220 miejsc siedzących, klimatyzację, urządzenia umożliwiające przewóz niepełnosprawnych, bezprzewodowy internet, system audiowizualny i ekologiczne toalety. Muszą być przy tym ciche, przyjazne środowisku i energetycznie oszczędne, przy rozwijanej prędkości 120 kilometrów na godzinę. Zakupowi towarzyszy pięcioletni serwis techniczny producenta. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.