Partnerzy serwisu:
Pasażer

Małopolskie: Albo pieniądze z samorządów, albo cięcie rozkładu?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Małopolskie: Albo pieniądze z samorządów, albo cięcie rozkładu?
Województwo małopolskie w nowym rozkładzie jazdy ograniczy liczbę połączeń kolejowych na wielu trasach w regionie. Pociągów znacząco przybędzie jedynie tam, gdzie pojadą Koleje Małopolskie albo tam, gdzie do lokalnej kolei dorzucili się samorządowcy. 

Nowy rozkład jazdy w woj. małopolskim wejdzie w życie pod znakiem nowej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Miechowa i – poza kilkoma wyjątkami – ograniczeń liczby połączeń kolejowych. Ograniczenia dotkną przede wszystkim relację Oświęcim – Czechowice-Dziedzice, Kraków – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica i Sędziszów/Kielce – Katowice. Od grudnia zostaną wznowione połączenia kolejowe z Krakowa do Oświęcimia przez Skawinę i Spytkowice. Ich uruchomienie będzie możliwe dzięki porozumieniu samorządów leżących przy wspomnianej trasie z UMWM co do kwestii współfinansowania pociągów. Zwiększy się natomiast częstotliwość kursowania pociągów na dwóch liniach: Kraków – Sucha Beskidzka – Zakopane i Kraków – Wadowice – Bielsko-Biała (o dwa pociągi). Nie będzie reaktywacji połączeń do Jasła i z Suchej Beskidzkiej do Żywca. 

– Decyzja Zarządu Województwa Małopolskiego o zmniejszeniu liczby połączeń na wybranych liniach komunikacyjnych została podyktowana ograniczonymi możliwościami finansowymi województwa. Wysokie koszty uruchomienia pociągów, niska frekwencja pasażerów przekładająca się na niewystarczające przychody i w konsekwencji wzrastający deficyt spowodowały konieczność likwidacji części połączeń kolejowych, zarówno na liniach wewnątrz Województwa Małopolskiego, jak i na liniach stykowych z województwami ościennymi – tłumaczy biuro prasowe UMWM.

Składka albo redukcja połączeń?

Jedyną linią kolejową, na której wznowiony zostanie ruch pasażerski, będzie trasa Kraków – Skawina – Oświęcim. Pojawiają się wątpliwości, czy wznowienie ruchu na trasie, która wcześniej została zamknięta z powodów finansowych, ma sens w obliczu jednoczesnej redukcji połączeń w innych częściach województwa z tego samego względu. Z drugiej strony do połączeń dorzucą się samorządowcy, zatem województwo nie będzie pokrywało pełnych kosztów reaktywacji połączeń. Trudno mieć pewność, czy zastosowane nowe środki dla atrakcyjności i opłacalności połączeń do Oświęcimia przyniosą zamierzony efekt.

W ostatnich dwóch latach obserwuje się zmianę podejścia władz województwa małopolskiego do organizacji kolejowych przewozów pasażerskich w woj. małopolskim. Dotyczy to przede wszystkim trasy Kraków – Spytkowice – Oświęcim. Nie odbyłoby się to bez synergii kilku czynników: częściowo wyremontowanej infrastruktury kolejowej, dofinansowania połączeń ze strony gmin leżących przy linii kolejowej oraz deklaracji ze ich strony co do promocji połączeń kolejowych, rozkładu jazdy przygotowanego w konsultacjach z samorządami. Wydaje się, że dla władz województwa to obecnie jedyna droga do utrzymania połączeń kolejowych na nierentownych trasach czy do wznowienia kursowania pociągów na trasach, gdzie ruch pasażerski został, np. ze względów ekonomicznych, zawieszony.

– Regularne połączenia w relacji Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim zostaną uruchomione na wniosek jednostek samorządu terytorialnego zlokalizowanych wzdłuż linii kolejowej nr 94. Deklaracja współfinansowania połączeń, a także liczne dodatkowe działania podejmowane przez te jednostki, przyczyniły się do przywrócenia połączeń. Samorządy lokalne aktywnie uczestniczyły w procesie konstrukcji rozkładu jazdy, co pozwoliło na dostosowanie godzin kursowania pociągów do rzeczywistych potrzeb mieszkańców. Rewitalizacja linii kolejowej oraz zaangażowanie poszczególnych samorządów w proces wznowienia połączeń dają nadzieją na osiągnięcie zadowalającego wyniku ekonomicznego – poinformował UMWM.

Mniej pociągów dla Krynicy i Sędziszowa 

Ograniczenia w ofercie połączeń regionalnych obejmą trasę Kraków  Nowy Sącz  Krynica oraz Sędziszów – Katowice. Przez pewien czas pojawiły się sygnały, że Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego planuje całkowite zawieszenie pociągów do Krynicy, ze względów finansowych, ale UMWM zdementował te doniesienia. – Obecnie Województwo Małopolskie nie planuje zawieszania połączeń do Krynicy. Zmiany w siatce połączeń na trasie Kraków – Tarnów – Nowy Sącz/Krynica w rozkładzie jazdy 2015/2016 zostały zaproponowane przez Operatora wykonującego przewozy na tej linii z uwzględnieniem liczby pasażerów – tłumaczy UMWM.

Jak informowaliśmy tutaj, w rozkładzie jazdy 2015/2016 na tych liniach planowane jest wprowadzenie następujących ograniczeń w stosunku do RJP 2014/2015: zmniejszenie liczby pociągów o 3 pary, w tym 1 poc. relacji Katowice – Kielce, 2 poc. relacji Katowice – Sędziszów i 3 poc. relacji Sędziszów – Katowice; zmniejszenie liczby pociągów o 2,5 pary, w tym 1 poc. relacji Kraków – Krynica, 1 poc. relacji Kraków – Nowy Sącz, 1 poc. relacji Krynica – Kraków, 2 poc. relacji Nowy Sącz – Tarnów. W rozkładzie jazdy utrzymany zostanie weekendowy pociąg Radziejowa kursujący na trasie Kraków – Nowy Sącz.

Nie wiadomo z jakich względów organizator zdecydował się na redukcję liczby połączeń z Kielc/Sędziszowa do Katowic pomimo prowadzonych przez zarządcę infrastruktury kolejowej prac remontowych i spodziewanego od grudnia br. podniesienia prędkości.

– Teraz na linii Katowice – Sędziszów/Kielce kursuje 6 par pociągów. W rozkładzie jazdy 2015/2016 Województwo Małopolskie planuje dofinansowanie 3 par pociągów: 1 pary w relacji Katowice – Kielce i 2 par w relacji Katowice – Sędziszów. W pociągach na linii Katowice – Kielce jest niska frekwencja pasażerów, co ma bezpośrednie przełożenie na wysokość osiąganych przychodów. W pierwszej połowie 2015 r. stopień pokrycia kosztów przychodami na tej linii był niższy od założonego w umowie i wyniósł zaledwie 15,13 %. Zgodnie z zawartą umową Województwo Małopolskie dopłaca do przewozów na linii Katowice – Sędziszów/Kielce 5,47 mln zł. W rozkładzie jazdy 2015/2016 szacowana wysokość dofinansowania wynosi 3,9 mln zł – tłumaczy UMWM.

Koniec połączeń Oświęcim – Czechowice 

Jak informowaliśmy tutaj, prawdopodobnie od grudnia nie będzie połączeń kolejowych z Oświęcimia do Czechowic-Dziedzic. Przyczyną jest wycofanie się zarządu Województwa Małopolskiego ze zlecania i finansowania przewozów na trasie. Jak tłumaczy urząd marszałkowski w liście do „Rynku Kolejowego", "decyzja zarządu Województwa Małopolskiego dotycząca ograniczenia oferty i dofinansowania w rozkładzie jazdy 2015/2016 połączenia relacji Katowice – Oświęcim (a nie jak w rozkładzie 2014/2015 relacji Katowice – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice) wynika głównie z ograniczonych możliwości finansowych województwa, ale przede wszystkim niskiej rentowności i rosnącego deficytu na tej linii".

W stanowisku czytamy, że analizy dotyczące linii kolejowej  nr 93 Katowice – Oświęcim – Czechowice Dziedzice nie wykazywały potencjału przewozowego. Koszt uruchomienia 19 pociągów w ciągu doby na tej trasie to 3,1 mln zł (1,5 mln z budżetu Województwa Małopolskiego). – Prognozy przewoźnika – spółki Koleje Śląskie – wykazywały natomiast, że liczba pasażerów na tej trasie to zaledwie 1 010 osób w ciągu całej doby - podkreśla UMWM.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5