Partnerzy serwisu:
Biznes

Majewski: Pieniądze unijne znów w większości na drogi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
22-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Majewski: Pieniądze unijne znów w większości na drogi
Jak zauważa ekspert dr Jakub Majewski, w unijnym programie inwestycyjnym na lata 2014–2020 nie ma obiecanych 10,5 mld euro na kolej. Po środki trzeba będzie walczyć z innymi krajami w ramach Connecting Europe Facility.

W toku zmian w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju wielu osobom umknął chyba ważniejszy w dłuższej perspektywie niż personalia temat podziału środków unijnych w latach 2014–2020. Przypomnijmy: jak okazało się 18 grudnia, na lata 2014-2020 kolej będzie miała do wyłącznej dyspozycji 5 mld euro. Kolejne 2,35 mld euro ma otrzymać transport miejski.

Wydzielenie oddzielnej osi priorytetowej dla kolei to zmiana względem rządowych planów. Pierwotnie priorytet "rozwój infrastruktury transportowej przyjaznej dla środowiska i ważnej w skali europejskiej" miał zawierać i drogi, i kolej i zamknąć się ogromną kwotą 16,8 mld euro.

– Wiemy, że na infrastrukturę kolejową przeznaczono 5 mld euro. Natomiast szczegółów odnośnie inwestycji taborowych na razie nie znamy. Ale nawet te informacje wskazują, że program został mocno zmodyfikowany w stosunku do prezentowanego dotychczas projektu – przyznaje dr Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, były wiceprezes UTK i były prezes Kolei Mazowieckich.

Nie będzie 10 mld euro na kolej

– Niestety, w przyjętym przez Brukselę programie inwestycyjnym nie znalazło się zapowiadane 10,5 mld euro na kolej. Nie ma w nim również 15 mld na drogi. Aby zrealizować plany budżetowe obie gałęzie transportu dodatkowe środki będą musiały uzupełnić z programów regionalnych i wygranych konkursów w ramach nowego instrumentu CEF – zauważa Jakub Majewski.

– Ale bez względu na sukcesy w pozyskiwaniu środków z innych źródeł wiemy już z całą pewnością, że na kolej nie trafi więcej środków niż na drogi. Nie będą to również kwoty równe – dodaje.

Znów najwięcej na drogi

Jak wskazuje Majewski, ostateczny podział pieniędzy na inwestycje centralne oscylować będzie wokół proporcji 40:60 na korzyść dróg. – A na poziomie regionalnym będzie to 25:75 czyli jeszcze gorzej – dodaje.

– W rezultacie, mimo że widać postęp w stosunku do poprzedniego POiŚ, nasza druga pełna perspektywa unijna nie będzie kolejowa ale po raz kolejny drogowa – podsumowuje były prezes Kolei Mazowieckich.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Majewski: Modernizacje torów za miliardy doprowadziły do problemów z ruchem

Infrastruktura

Majewski: Modernizacje torów za miliardy doprowadziły do problemów z ruchem

Michał Szymajda 17 października 2022

Majewski: Transport drogowy to nieuczciwy konkurent kolei

Prawo i polityka

Nowe bariery działalności kolejowej

Prawo i polityka

Nowe bariery działalności kolejowej

Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro Kolej 27 października 2014

Majewski: Podwyżki stawek są sprzeczne z zapowiedziami

Biznes

Majewski: Kolejowy WIG

Biznes

Majewski: Kolejowy WIG

Jakub Majewski 19 lipca 2015

Zobacz również:

Majewski: Modernizacje torów za miliardy doprowadziły do problemów z ruchem

Infrastruktura

Majewski: Modernizacje torów za miliardy doprowadziły do problemów z ruchem

Michał Szymajda 17 października 2022

Majewski: Transport drogowy to nieuczciwy konkurent kolei

Prawo i polityka

Nowe bariery działalności kolejowej

Prawo i polityka

Nowe bariery działalności kolejowej

Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro Kolej 27 października 2014

Majewski: Podwyżki stawek są sprzeczne z zapowiedziami

Biznes

Majewski: Kolejowy WIG

Biznes

Majewski: Kolejowy WIG

Jakub Majewski 19 lipca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5