Nie będzie całkowitego odcięcia Lwówka Śląskiego od kolejowego świata. Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, Koleje Dolnośląskie planują uruchomienie do Lwówka zastępczych autobusów oraz bezpośredniego pociągu „turystycznego” z Wrocławia.
Nad pociągami KD w relacji Jelenia Góra – Lwówek Śl. od dawna wisi widmo całkowitej likwidacji, ze względu na bardzo zły stan techniczny linii kolejowej i plany ograniczenia na niej prędkości z 30 do 20 km/godz. W ostatnich miesiącach ruch pociągów na linii do Lwówka był wielokrotnie zastępowany autobusami, także obecnie na stronie KD widnieje informacja, że do końca sierpnia „z przyczyn technicznych” kursują zastępcze autobusy.
Czy wraz z wejściem w życie nowego rozkładu Lwówek zniknie z kolejowej mapy? Justyna Stachniewicz, rzeczniczka KD, mówi „Rynkowi Kolejowemu”, że nie.
– Z uwagi na stan linii i niską prędkość, wynoszącą 20 km/godz. na całości trasy, niepozwalającej na stworzenie rozsądnej oferty, zapewniającej choćby podstawowe potrzeby transportowe mieszkańców regionu, w rozkładzie 2014/15 planowano całkowitą rezygnację z obsługi tej linii pociągami. Jednak prezes Kolei Dolnośląskich Piotr Rachwalski podjął rozmowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego i PKP Polskie Linie Kolejowe, których skutkiem było zgłoszenie w czwartek 14 sierpnia poprawki do rocznego rozkładu jazdy, zakładającej wprowadzenie do rozkładu połączenia turystycznego komunikującego stolicę województwa z Jelenią Górą przez Legnicę i Zebrzydowę. Pociąg bezpośredni, łączący Wrocław z dwoma byłymi miastami wojewódzkimi, przez Lwówek, pozwoli na poranny dojazd turystów w ten atrakcyjny region i powrót po południu. A w przypadku podniesienia prędkości na szlaku pozwoli na dodanie dodatkowych połączeń Jelenia Góra-Lwówek – mówi Justyna Stachniewicz.
Rzeczniczka KD dodaje, że w nowym rozkładzie planowane jest wprowadzenie na stałe zastępczych autobusów dojeżdżających do Lwówka. – Obecnie proponowana prędkość 20 km/godz. nie pozwala na stworzenie pełnej oferty i przyczynia się do degradacji taboru; żaden autobus szynowy nie jest przystosowany do ciągłej jazdy z taką prędkością. W związku, z czym, oferta pociągów zostanie uzupełniona autobusami komunikacji zastępczej skomunikowanymi z nowymi pociągami Kolei Dolnośląskich na stacjach w Jeleniej Górze i w Bolesławcu. Przy czym komunikacja zastępcza będzie obsługiwana autobusami pozwalającymi na przejazd z rowerami czy większym bagażem – informuje rzeczniczka.
Zgodnie z jej słowami, na razie jest jeszcze za wcześnie, by podać do publicznej wiadomości zarówno terminy kursowania pociągu „turystycznego”, jak i trasę kolejowej komunikacji autobusowej.