Członkowie zarządu województwa lubuskiego odbyli serię spotkań w sprawie przyszłości połączeń kolejowych w województwie. Dotyczyły one umów samorządu ze spółką Przewozy Regionalne oraz uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego Gorzów Wielkopolski – Berlin.
Podczas spotkania członka zarządu województwa Alicji Makarskiej z przedstawicielami lubuskiego oddziału spółki Przewozy Regionalne omówiono bieżącą realizację umów o świadczenie usług publicznych na terenie województwa. Oprócz kwestii zmodernizowanych pociągów, przeznaczonych dla relacji Zielona Góra – Rzepin – Kostrzyn – Szczecin Główny oraz Zielona Góra – Nowa Sól – Głogów – Wrocław Główny, przedyskutowano również kwestię promocji regionalnych połączeń kolejowych, których organizatorem jest region.
Atrakcyjna oferta przyciąga podróżnych
W wyniku modernizacji linii kolejowych oraz wdrażania nowych ofert przewozowych, transport kolejowy stał się na wielu trasach bardziej atrakcyjny i konkurencyjny w stosunku do drogowego pod względem czasu i kosztów przejazdu. Sztandarowym przykładem jest linia Zielona Góra – Zbąszynek – Międzyrzecz – Gorzów Wlkp., na której rok po wprowadzeniu nowej oferty zanotowano znaczący wzrost liczby podróżnych. Podobnego efektu samorząd wojewódzki oczekuje w relacji Poznań – Zielona Góra – Nowa Sól, która obsługiwana jest przez nowy pociąg Impuls od grudnia 2014 r. Drugi pojazd tego typu zostanie dostarczony już za kilka tygodni.
– Ciekawą ofertę taryfową wprowadzono również w strefie transgranicznej, w ramach której mieszkańcy Zielonej Góry, Gorzowa Wielkopolskiego i Kostrzyna w wybranych relacjach do niemieckich stacji, w tym również Berlina, mogą skorzystać z taryfy Związku Transportowego Berlin – Brandenburgia (VBB). Taryfa ta obejmuje szeroką gamę ofert dostosowanych do różnorodnych wariantów podróży: bilety jednorazowe i jednodniowe – informuje w komunikacie biuro prasowe lubuskiego urzędu marszałkowskiego.
Połączenie Gorzów – Berlin?
Alicja Makarska spotkała się także z przedstawicielami Związku Transportowego Berlin – Brandenburgia (VBB) oraz przewoźnika kolejowego Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), który jest operatorem na linii Kostrzyn – Berlin Lichtenberg.
Związek Komunikacyjny Berlin – Brandenburgia jest spółką zrzeszająca przewoźników transportu publicznego z Berlina i Brandenburgii. Jest to spółka, której właścicielami są landy Berlin i Brandenburgia oraz 18 miast Brandenburgii. VBB jest partnerem Województwa Lubuskiego w roboczych kontaktach dotyczących publicznego transportu zbiorowego w strefie transgranicznej.
Rozmowy dotyczyły perspektywy uruchomienia pilotażowego połączenia bezpośredniego w relacji Gorzów Wlkp. – Berlin. Pociągi mogłyby kursować w ramach przyszłej kooperacji przewoźników po obu stronach granicy.
– Takim połączeniem jest zainteresowana strona niemiecka i polska, ale wiele zależy jeszcze od homologacji pojazdów oraz od rachunku ekonomicznego – powiedziała Alicja Makarska.
Inicjatywa Interreg
Drugim tematem była możliwość wspólnej realizacji projektu w ramach Programu Współpracy Interreg, dotyczącego wdrożenia transgranicznego systemu informacji pasażerskiej. Z uwagi na fakt, że taki system istnieje już w zaawansowanej formie na terenie Brandenburgii, projekt obejmowałby m.in. rozszerzenie bazy danych o rozkład jazdy polskich przewoźników oraz doposażenie polskich pojazdów w elementy tego systemu.
Ponadto strona niemiecka zaproponowała Województwu Lubuskiemu udział w projekcie europejskim dotyczącym transgranicznych przewozów kolejowych. Celem tego projektu w ramach programu Interreg Central Europe jest wymiana doświadczeń w dziedzinie kolejowego transportu publicznego oraz opracowanie długofalowej strategii dla rozwoju połączeń transgranicznych.