Przedstawiciele władz regionu lubuskiego, wicemarszałek Tomasz Wontor i członek zarządu województwa Tomasz Hałas oraz Józef Matuszczak, dyrektor Oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Szczecinie i zastępca dyrektora Helena Judkowiak - Gospodarek podpisali preumowę, która zapewni dofinansowanie dwóch inwestycji kolejowych w ramach Indykatywnego Planu Inwestycyjnego Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.
Chodzi o modernizację linii kolejowych: nr 203 Tczew - Kostrzyn na odcinku Krzyż - Kostrzyn i nr 367 Zbąszynek - Gorzów Wlkp.
Józef Matuszczak dyrektor szczecińskiego oddziału PKP PLK zapowiedział, że dołoży wszelkich starań, aby szybko podpisać właściwą umowę i ogłosić przetarg. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2012 r. Łączna wartość robót sięga 15 mln euro. - Blisko półtora roku pokonywaliśmy różnego rodzaju przeszkody. Zawarcie preumowy jest sukcesem zarówno Samorządu Województwa Lubuskiego jak i PKP PLK - powiedział dyrektor Matuszczak. Doprowadzenie do zawarcia preumowy z zarządcą infrastruktury kolejowej w obecnej trudnej sytuacji grupy jest efektem wielu spotkań i rozmów podejmowanych przez marszałka Marcina Jabłońskiego. Realizacja powyższych inwestycji jest znaczącym krokiem w kierunku bezpośredniego połączenia Berlin - Gorzów Wlkp. bez konieczności przesiadki w Kostrzynie nad Odrą. Obecny na spotkaniu Jan Nowak dyrektor Zakładu Utrzymania Linii Kolejowych w Gorzowie Wlkp. podkreślił, że szansa przejazdu z Gorzowa Wlkp. do Berlina w ciągu 1,5 godz. staje się realna. - Zyskamy lepszy stan techniczny torów, a dzięki temu pociągi będą mogły jeździć na wyremontowanych odcinkach dopuszczalną prędkością do 120 km/h - dodał dyrektor Nowak.
Zarząd Województwa Lubuskiego zdecydował o podniesieniu dofinansowania z 48 proc. do 60. Decyzja ta została doceniona przez PKP PLK SA. Jednak na pozytywną odpowiedź wpłynęła przede wszystkim zasadność obu inwestycji. Zobowiązania innych samorządów województw przewyższają poziom 70 proc. Wcześniej zawarta została umowa na dofinansowanie modernizacji linii kolejowej nr 358 na odcinku Zbąszynek - Czerwieńsk wraz z budową łącznicy kolejowej Pomorsko - Przylep. Tym samym wszystkie planowane inwestycje na lubuskich trasach kolejowych nie tylko nie są zagrożone, ale bliskie realizacji. Podpisywana 04.11.2009 r. preumowa, wraz z zawartą już wcześniej, pozwoli Zarządowi Województwa Lubuskiego oraz PKP PLK SA na szybkie połączenie kolejowe dwóch stolic województwa i Lubuskiego Trójmiasta.

*Podpisanie preumowy. Od lewej siedzą: wicemarszałek województwa lubuskiego Tomasz Wontor oraz członek zarzadu województwa lubuskiego Tomasz Hałas, (fot. UMWL).