Zarząd Województwa Lubelskiego zatwierdził dokument pn. „Przedsięwzięcia o priorytetowym znaczeniu dla realizacji celów Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2014 - 2020 (z perspektywą do 2030r.).” Na liście znalazły się m.in. inwestycje związane z transportem kolejowym. Dotyczą one nie tylko modernizacji infrastruktury kolejowej i zakupu taboru dla obsługi ruchu pasażerskiego, ale także rozwoju kolei wąskotorowej.
Dokument stanowiący załącznik do Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 (z perspektywą do 2030r.) wskazuje te inwestycje, które mają najistotniejsze znaczenie dla realizacji jej celów. Poprzez umieszczenie danego zadania na liście władze samorządu wojewódzkiego deklarują wsparcie do jego realizacji. Może ono być realizowane w sposób bezpośredni, czyli poprzez ułatwienia w pozyskaniu dofinansowania np. z regionalnego programu operacyjnego. Wsparcie pośrednie zaś realizuje się poprzez poparcie w pozyskiwaniu środków z innych źródeł czy udział w działaniach bezkosztowych.
Wśród projektów mogących liczyć na bezpośrednie wsparcie ze środków zarządzanych przez samorząd województwa lubelskiego jest zadanie pod nazwą „Zakup taboru kolejowego do przewozów osób organizowanych przez Województwo Lubelskie”. Wartość projektu, którego beneficjentem ma być Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, to 205 mln zł. Wsparcie dla trzech inwestycji w infrastrukturę kolejową może liczyć PKP PLK. W przypadku projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 30 Lublin – Łuków” o szacowanej wartości 408 000 000 zł zarząd województwa deklaruje wsparcie dla jego części w sposób bezpośredni, uznając go jako projekt strategiczny RPO WL, a dla części (finansowanej ze środków programu krajowego) wsparcie pośrednie. Dla pozostałych dwóch zadań, czyli „Modernizacja linii kolejowej nr 68 Lublin – Przeworsk na odcinku od Lublina do granicy Województwa lubelskiego” (o wartości 272,5 mln zł) i „Modernizacja linii kolejowej nr 63 Granica Państwa Dorohusk - Zawadówka Naftobaza (SZ) na odcinku Dorohusk - Zawadówka Naftobaza (55 mln zł) samorząd województwa lubelskiego deklaruje wsparcie pośrednie. Oba zadania mają być realizowane ze wsparciem środków przyznanych z funduszy krajowych.
Preferencyjny dostęp do środków z lubelskiego RPO może również liczyć przedsięwzięcie „Ochrona dziedzictwa kulturowego w obszarze oddziaływania Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej”, którego liderem jest Powiat Opolski. Ma być ono realizowane na Obszarze Funkcjonalny Powiśle kosztem ok. 48,5 mln zł.