Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Lubelskie: Poseł PiS lobbuje za nowymi przystankami w Zamościu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Lubelskie: Poseł PiS lobbuje za nowymi przystankami w Zamościu
Sławomir Zawiślak, poseł Prawa i Sprawiedliwości z okręgu chełmskiego, wystąpił do kilku instytucji w sprawie kolei na Zamojszczyźnie. Postuluje w nich podjęcie niezwłocznych działań na rzecz budowy nowych przystanków kolejowych w Zamościu.

Pociągiem przez Zamość

Nie ustają zabiegi w kierunku budowy dwóch nowych przystanków kolejowych w Zamościu. Działania są prowadzone przez stronę społeczną, aktywną stroną są również regionalne struktury PKP Polskie Linie Kolejowe. Poprawę dostępności do komunikacji kolejowej wpiera również Sławomir Zawiślak, poseł PiS. Argumentami za wybudowaniem nowych peronów jest poprawa dostępności do pociągów na terenie Zamościa oraz możliwość wykorzystywania szynobusów w podróżach po mieście. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż bez uruchomienia nowych przystanków raczej nie ma szans na powodzenie postulowanego przywrócenia regionalnych pociągów pasażerskich na odcinku Zamość – Hrubieszów.

W wyniku trwających od dłuższego czasu zabiegów niedawno Zakład Linii Kolejowych w Lublinie uzyskał pozwolenie na budowę przystanku w centrum miasta. Jest również porozumienie z władzami miasta w tej sprawie.

Poseł postuluje

W celu przyspieszenia budowy nowych peronów w Zamościu w dalszym ciągu zaangażowany jest wymieniony parlamentarzysta. Wystąpił on do kilku instytucji, które mogą mieć znaczenie na etapie realizacji zadania oraz odpowiedniego wykorzystania nowej infrastruktury kolejowej. Warto podkreślić, że wszystkie wymienione instytucje są zwolennikami poprawy dostępności do transportu kolejowego w Zamościu. W odpowiedziach można jednak znaleźć różne ale...

Miasto zainwestuje na swoim terenie

Kluczową rolę we wzroście znaczenia kolei pasażerskiej w Zamościu i w okolicach ma wybudowanie dodatkowych przystanków kolejowych. Z uwagi na fakt, że PKP PLK ZLK w Lublinie uzyskała decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenie na budowę przystanku osobowego „Zamość Stare Miasto” Sławomir Zawiślak zwrócił uwagę Prezydentowi Miasta Zamość na potrzebę wsparcia finansowego inwestycji budowy peronu przy ul. Peowiaków w Zamościu (a także urządzenia przystanku na Osiedlu PR-5). Dofinansowanie może pomóc w skierowaniu środków na budowę obiektów przez Zarząd PKP PLK. Wskazuje, że po realizacji inwestycji transport kolejowy może mieć także znaczenie w przewozach miejskich.

Władze Zamościa deklarują wykonanie robót na terenach należących do miasta. Będą one odpowiedzialne za urządzenie przystanków komunikacji miejskiej, dojazdów i dojść do peronów oraz poprawę estetyzacji otoczenia nowych obiektów kolejowych. Natomiast nie planują wsparcia dla robót budowlanych wykonywanych na terenie kolejowym. Zwłaszcza, że PKP PLK nie wystąpiło do samorządu miejskiego z wnioskiem o wsparcie dla własnej inwestycji. Z drugiej strony samorząd miejski chciałby odnieść się do sposobu wykonania peronu w rejonie Starego Miasta z uwagi na jego lokalizację w bezpośrednim sąsiedztwie historycznego centrum Zamościa.

PKP PLK liczy na wsparcie samorządów

Przedstawiciel największej partii opozycyjnej w Sejmie wystąpił również do Prezesa Zarządu PKP PLK S.A. Z uwagi na duże znaczenie dla transportu kolejowego w subregionie zamojskim zwrócił się z postulatem o niezwłoczne przyznanie środków finansowych w wysokości 2mln zł na budowę nowych przystanków osobowych w Zamościu. Wskazuje przy tym, że dla rozwoju sieci połączeń pasażerskich, zadanie polegające na budowie dwóch nowych przystanków osobowych powinno zostać przeniesione z listy rezerwowej na listę podstawową i zrealizowane bez zbędnej zwłoki.

Również zarządca narodowej sieci linii kolejowych jest zwolennikiem budowy nowych miejsc odprawy podróżnych na terenie Zamościa. "PKP Polskie Linie Kolejowe dostrzegają wagę inwestycji, którą stanowi budowa nowych przystanków w Zamościu. Realizacja przedsięwzięcia z pewnością wpłynie na poprawę komunikacji, a tym samym zwiększy atrakcyjność regionu" - można przeczytać w odpowiedzi do parlamentarzysty PiS.

Z pisma do posła Sławomira Zawiślaka wynika, że w celu budowy dwóch przystanków o długości 100m w km 10,754-10,854 i w km 12,280-12,380 linii nr 72 zarządca infrastruktury przygotował wniosek inwestycyjny. Wykonanie zadania zostało jednak odroczone ze względu na potrzebę przeprowadzenia robót naprawczych w celu usunięcia szkód wynikłych z intensywnych opadów deszczu. Takie prace mają być wykonane m.in. na linii nr 69 na stacji Krasnystaw oraz szlaku Ruskie Piaski - Zawada.

PKP PLK podkreśla, że przyspieszenie realizacji zadania może nastąpić po uzyskaniu wsparcia finansowego ze strony administracji samorządowej. Niezależnie od niego rozważy realizację inwestycji w 2015r.

UMWL z entuzjazmem do inicjatywy

Sławomir Zawiślak zwrócił się również do organizatora regionalnych przewozów kolejowych w województwie. Wystąpił o deklarację na temat zagwarantowania środków finansowych (oraz zlecenie usługi przewoźnikowi) na wydłużenie kursowania szynobusów do przystanku przy osiedlu PR5. Zgłosił także wniosek o wysokość środków publicznych, jaką trzeba przekazać przewoźnikowi w ramach dofinansowania do wykonywania służby publicznej.

Wręcz entuzjastycznie do budowy nowych przystanków w Zamościu podchodzi Jacek Sobczak, Członek Zarządu Województwa Lubelskiego. Władze województwa deklarują podjęcie działań w celu przedłużenia kursowania pociągów na nowe przystanki na linii nr 72, upatrując zwiększenia rentowności uruchamianych pociągów na trasie Lublin – Zamość. Jednak z uwagi na brak dostatecznych danych na ten moment, nie są w stanie zadeklarować wydłużenia kursowania pociągów do nowych przystanków. Zarząd musi wziąć pod uwagę uwarunkowania charakterze finansowym (nieznana jest rekompensata do 1 pociągokilometra na rok 2015 dla realizujących usługę publiczną Przewozów Regionalnych, wysokość środków finansowych w budżecie województwa na rekompensatę dla przewoźnika) oraz technicznym (możliwość zmiany kierunku jazdy pociągu, przepustowość linii kolejowej, odpowiednia liczba jednostek taboru kolejowego).

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi PKP IC powrócą do Hrubieszowa?

Pasażer

Pociągi PKP IC powrócą do Hrubieszowa?

jar, Rynek Kolejowy 13 października 2017

O lepszą kolej dla Zamościa i okolic

Pasażer

O lepszą kolej dla Zamościa i okolic

jar, Rynek Kolejowy 29 czerwca 2016

Zobacz również:

Pociągi PKP IC powrócą do Hrubieszowa?

Pasażer

Pociągi PKP IC powrócą do Hrubieszowa?

jar, Rynek Kolejowy 13 października 2017

O lepszą kolej dla Zamościa i okolic

Pasażer

O lepszą kolej dla Zamościa i okolic

jar, Rynek Kolejowy 29 czerwca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5