Upłynął termin składania wniosków o udział w postępowaniu na budowę ok. 200 km trasy. Zgłosiło się sześć konsorcjów, składających się z 17 firm z ośmiu krajów. Udział biorą m.in. Budimex oraz polski oddział Gulermaku.
Spółka Eiropas Dzelzceļa līnijas, która wdraża projekt Rail Baltiki na Łotwie, ogłosiła przetarg na budowę zasadniczej części trasy na terenie tego kraju. Zamówienie obejmuje w sumie ok. 200-kilometrowy odcinek linii. Właśnie zakończy się I etap postępowania, czyli składanie wniosków o udział w postępowaniu. Więcej o przetargu piszemy
tutaj.
Jak informuje zamawiający, wystartowało sześć konsorcjów, skupiających łącznie 17 firm:
- konsorcjum Webuild NGE-TSO JV z udziałem francuskich firm NGE Contracting SASU, TSO SAS i włoskiej firmy Webuild S.p.A;
- joint-venture OHLA — GULERMAK Rail Baltica, składające się z Obrascón Huarte Lain, S.A., Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. i Gülermak Sp. z o.o. (Hiszpania, Turcja, Polska);
- konsorcjum E.R.B. Rail Baltica JV, które składa się z Eiffage Génie Civil SAS, Budimex SA i Rizzani de Eccher S.p.A (Francja, Polska, Włochy);
- konsorcjum firm Aldesa Construcciones S.A., China Civil Engineering Construction Corporation, LLC “TEK Baltic” (Hiszpania, Chiny, Łotwa);
- konsorcjum tureckich firm IC İÇTAŞ İNŞAAT SANAYİ VE TİCARET A.Ş. and DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET A.Ş.;
- konsorcjum DL E&C-Lotte E&C-Nurol, składające się z DL E&C Co., Ltd., Lotte Engineering & Construction Co., Ltd. and Nurol Construction and Trade Inc. (Korea Południowa, Turcja).
Teraz komisja sprawdzi spełnienie przez wykonawców wymagań kwalifikacyjnych, w tym doświadczenie w zakresie realizacji projektów kolejowych zgodnie ze standardami UE. Szczegółowe wymagania mają zostać wysłane do zakwalifikowanych uczestników w kwietniu. Termin składania ofert minie w sierpniu, a umowa miałaby zostać zawarta pod koniec tego roku – tak, by roboty mogły wystartować w I połowie 2023 r. Wczesny udział wykonawcy ma umożliwić jego udział w pracach projektowych i przygotowawczych.
Zakres prac nie obejmuje Rygi (od lotniska
do stacji Torņkalns i od
Dworca Centralnego do Acone), 20-kilometrowgego odcinka transgranicznego na granicy z Estonią, a także terminala towarowego Salaspils. Zadania te są lub będą objęte oddzielnymi zleceniami. Zamówienie nie obejmuje także elektryfikacji oraz systemów sterowania ruchem – przetarg na te elementy ma zostać ogłoszony centralnie przez RB Rail AS, joint-venture nadzorujące realizację Rail Baltiki w trzech krajach bałtyckich.
W sumie w ramach projektu Rail Baltiki powstać ma 870 km normalnotorowej linii: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Wartość kontraktów budowlanych szacowana jest na 5,8 mld euro.