Do II etapu przetargu na budowę głównej trasy Rail Baltiki przeszło pięć z sześciu międzynarodowych konsorcjów. Udział biorą m.in. Budimex oraz polski oddział Gulermaku. Start robót zapowiadane jest na przyszły rok.
Spółka Eiropas Dzelzceļa līnijas, która wdraża projekt Rail Baltiki na Łotwie, ogłosiła przetarg na budowę zasadniczej części trasy na terenie tego kraju. Zamówienie obejmuje w sumie ok. 200-kilometrowy odcinek linii. Więcej o przetargu piszemy
tutaj.
Wnioski o udział w postępowaniu złożyło sześć firm. Po weryfikacji zgodności z wymogami , w tym doświadczenia w zakresie realizacji projektów kolejowych zgodnie ze standardami UE, do drugiego etapu zakwalifikowano pięć podmiotów:
- konsorcjum Webuild NGE-TSO JV z udziałem francuskich firm NGE Contracting SASU, TSO SAS i włoskiej firmy Webuild S.p.A;
- joint-venture OHLA — GULERMAK Rail Baltica, składające się z Obrascón Huarte Lain, S.A., Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. i Gülermak Sp. z o.o. (Hiszpania, Turcja, Polska);
- konsorcjum E.R.B. Rail Baltica JV, które składa się z Eiffage Génie Civil SAS, Budimex SA i Rizzani de Eccher S.p.A (Francja, Polska, Włochy);
- konsorcjum firm Aldesa Construcciones S.A., China Civil Engineering Construction Corporation, LLC “TEK Baltic” (Hiszpania, Chiny, Łotwa);
- konsorcjum tureckich firm IC İÇTAŞ İNŞAAT SANAYİ VE TİCARET A.Ş. and DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET A.Ş.;
Teraz trwa przygotowanie drugiego etapu postępowania, w ramach którego uczestniczy złożą oferty techniczne i finansowe. Prace mają ruszyć w 2023 r. Budowa rozpocznie się w rejonie miejscowości Iecava w okręgu Bauska. Zaplanowano tutaj przyszłą bazę utrzymaniową, która wcześniej służyć będzie jako zaplecze budowy. Większość materiałów budowlanych ma zostać dostarczona koleją.
Zakres prac nie obejmuje Rygi (od lotniska
do stacji Torņkalns i od Dworca Centralnego do
Acone), 20-kilometrowgego odcinka transgranicznego na granicy z Estonią, a także terminala towarowego Salaspils. Zadania te są lub będą objęte oddzielnymi zleceniami. Zamówienie nie obejmuje także
elektryfikacji oraz systemów sterowania ruchem – przetarg na te elementy ma zostać ogłoszony centralnie przez RB Rail AS, joint-venture nadzorujące realizację Rail Baltiki w trzech krajach bałtyckich.
W sumie w ramach projektu Rail Baltiki powstać ma 870 km normalnotorowej linii: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Wartość kontraktów budowlanych szacowana jest na 5,8 mld euro.