Metro kończy właśnie 150 lat. Dokładnie 9 stycznia 1863 r. w Londynie odbyło się otwarcie pierwszej podziemnej kolei, a od następnego dnia regularnych pasażerów zaczęły wozić podziemne pociągi parowe. Od tamtej pory zmieniło się wiele – przede wszystkim teraz trudno byłoby sobie wyobrazić współczesną metropolię bez kolei podziemnej.
Powstanie metra wiąże się bezpośrednio z rozwojem kolei pasażerskich, które często docierały do miast już mocno rozbudowanych. Brak miejsca oraz wysokie ceny gruntów uniemożliwiały budowę dworców w ścisłym centrum czy wytyczanie linii przelotowych. Do 1854 r. w Londynie powstało siedem czołowych dworców głównych, z czego aż sześć znalazło się na obrzeżach śródmieścia. Tylko jedna stacja została zbudowana na terenie londyńskiego City. W efekcie większość pasażerów przyjeżdżających koleją musiała kontynuować podróż za pomocą innych środków transportu, co przyczyniło się do zwiększenia zatłoczenia centralnych ulic dynamicznie rozwijającego się miasta.
O budowie podziemnej kolei pod ulicami Londynu myślano już w latach 30. XIX w. Ostatecznie projekt został zatwierdzony przez parlament brytyjski w 1854 r., a budowa, prowadzona metodą odkrywkową, ruszyła – dzięki wsparciu miasta – na przełomie lat 50. i 60. Pierwszy 6-kilometrowy odcinek kolei Metropolitan, z sześcioma stacjami pomiędzy Paddington (Bishops Road) i Farringdon Street, został – po zaledwie kilku dniach testów – oficjalnie otwarty 9 stycznia 1863 r., a od następnego dnia rozpoczęła się normalna eksploatacja dla pasażerów (stąd w obiegu są dwie daty rocznicowe). Trasę podziemną obsługiwały pociągi parowe z oświetleniem gazowym. Nowa linia okazała się sukcesem – w pierwszym dniu skorzystało z niej 38 tysięcy osób. Czas przejazdu wyniósł 18 minut, a w godzinach szczytu porannego pociągi kursowały co 10 minut. Trasa była wydłużana sukcesywnie w obu kierunkach.
W tej chwili na sieć metra składa się 11 linii, 270 stacji i 402 km torów, z czego 45% znajduje się pod ziemią. Pod względem długości sieci Londyn zajmuje trzecie miejsce na świecie – po Pekinie i Szanghaju. Obecnie w dni robocze z metra korzysta 3,66 mln pasażerów. W ciągu roku London Underground przewozi ok. 1,2 mld pasażerów, zajmując pod tym względem trzecie miejsce w Europie – po Moskwie i Paryżu.
Wiekowy system metra w związku ze wciąż wzrastającą liczbą pasażerów wymaga kolejnych inwestycji i dalszych unowocześnień. Także historia rozwoju metra w Londynie nie jest zakończona: obecnie w centrum trwa budowa Crossrail, które będzie rodzajem szybkiego metra regionalnego.
W niedziele 13 i 20 stycznia odtworzony zostanie pierwszy przejazd przy użyciu pociągu parowego. W ciągu roku zaplanowano szereg wydarzeń upamiętniających uruchomienie metra 150 lat temu.