Bombardier Transportation otrzymał od Transport for London (TfL) zamówienie na pięć dodatkowych pociągów Bombardier Aventra do obsługi połączeń na nowej londyńskiej linii Elizabeth w ramach ogromnego projektu Crossrail.
Dzięki umowie zamówienie zwiększa się do 70 pojazdów. Zamówienie obejmuje również rozszerzenie istniejącej umowy serwisowej i objęcie nią nowych pociągów. Łączna wartość dodatkowego kontraktu wynosi około 73 miliony funtów ($104 mln USD, 84 mln EUR).
– Otwarcie na nowo linii Elizabeth w grudniu zdefiniuje komunikację w Londynie; podróże staną się łatwiejsze, a pociągi będą się przemieszczać przez nowe tunele prowadzące pod centrum Londynu, do nowych, łatwo dostępnych stacji. Dodatkowe pociągi umożliwią nam obsługę wszystkich terminali lotniska Heathrow i w chwili pełnego otwarcia linii w grudniu 2019 roku pozwolą zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów – powiedział Mark Wild, dyrektor zarządzający TfL ds. Metra Londyńskiego oraz linii Elizabeth.
– Dzięki szybszym, łatwiejszym i bardziej dostępnym podróżom linia Elizabeth zmieni komunikację w Londynie. Jesteśmy dumni, że mamy w tym swój udział. Nowe zamówienie stanowi również wyraz aprobaty dla naszych pracowników oraz wysokiej jakości produktów, które projektujemy, konstruujemy, produkujemy i serwisujemy w Wielkiej Brytanii – dodał Richard Hunter, Dyrektor Zarządzający Bombardier Transportation UK.
Dodatkowe wagony zostaną połączone w pięć 9-wagonowych składów i pozwolą na zwiększenie przepustowości na centralnym odcinku nowej linii Elizabeth oraz na przedłużenie połączeń do Reading i Terminala nr 5 na lotnisku Heathrow. Każdy z pociągów, złożony z klimatyzowanych wagonów jednoprzestrzennych, może przewieźć do 1500 pasażerów. Przy projektowaniu pojazdów szczególny nacisk położono na efektywność energetyczną oraz pokładowe systemy inteligentnego zarządzania energią. Pociągi zostały również wyposażone w zaawansowane technologicznie systemy utrzymania na podstawie stanu technicznego (systemy CBM), w tym rozwiązanie w zakresie konserwacji opartej na prognozowaniu, Bombardier Orbita, oraz System Automatycznej Kontroli Pojazdu. Nowe wagony zostaną dodane do 585 wagonów już produkowanych w Derby dla linii Elizabeth, a ich przekazanie do eksploatacji planowane jest do końca 2019 roku.
Finansowana wspólnie przez Departament Transportu (DfT) i TfL linia Elizabeth (d. Crossrail) stanowi największy tego typu projekt infrastrukturalny w Europie i jest obecnie na końcowych etapach realizacji. Z chwilą jej zakończenia nowa londyńska kolej będzie przewozić ponad 200 mln pasażerów rocznie i zwiększy przepustowość połączeń szynowych w centrum Londynu o 10%.
Więcej na jej temat pisaliśmy tutaj.
Pociągi klasy 345 dla linii Elizabeth już
obsługują regularne połączenia pasażerskie TfL Rail pomiędzy stacjami Liverpool Street i Shenfield i są wykorzystywane do szkoleń maszynistów na liniach Great Western w nowej zajezdni w Old Oak Common oraz poddawane testom zarówno w tunelu centralnym jak i jego odnodze, prowadzącej do lotniska Heathrow.