W projektowanym tunelu średnicowym między stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska powstaną przystanki pośrednie. I to aż trzy. Oto najważniejsza wiadomość zawarta w wystąpieniu marszałka województwa łódzkiego Witolda Stępnia na spotkaniu z przedstawicielami Międzynarodowego Związku Kolejowego (UIC).
Choć goście łódzkiego Hotelu Andels, gdzie odbyła się konferencja, należeli do Grupy Roboczej ds. Przewozów Kolejowych Regionalnych i Podmiejskich, marszałek nie ograniczył swojej wypowiedzi do tematów lokalnych. Główne tematy zapowiedziano w tytule prezentacji: „Strategia rozwoju transportu kolejowego w Województwie Łódzkim: węzeł intermodalny, tunel średnicowy, kolej dużych prędkości."
Samorządowiec rozpoczął od nakreślenia roli regionu łódzkiego w systemie transportowym Polski. Województwo położone w centrum kraju liczy 2,5 miliona mieszkańców. Już poprzez ten fakt generuje znaczne potoki pasażerskie. Ponadto przez jego terytorium przebiegają ważne europejskie korytarze transportowe, należące do sieci TEN-T. W jej skład wchodzą istniejące już linie kolejowe ze Zduńskiej Woli przez Łódź i Koluszki do Warszawy i z Łodzi do Radomia, ale także planowana dopiero trasa szybkiej kolei „Y” z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Marszałek poruszył także kwestię korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk.
Wyliczone powyżej fakty tworzą, w ocenie W. Stępnia, bardzo dobre perspektywy rozwoju kolei w województwie. Rozwojowi temu przeszkadza jednak odziedziczony po epoce zaborów, dysfunkcjonalny układ linii ze ślepym dworcem w centrum Łodzi. Jako remedium mówca wskazał budowę tunelu średnicowego, mającego połączyć stacje: Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Pomiędzy nimi województwo planuje lokalizację trzech przystanków. Jeden z nich miałby znaleźć się w okolicach centrum handlowo-rozrywkowego „Manufaktura”. Lokalizacji pozostałych nie sprecyzowano. Wiadomo, że mają znaleźć się w pobliżu ważnych ciągów komunikacyjnych, co sugeruje, że jeden z nich powstanie przy Al. Kościuszki i trasie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Wszystkie miałyby być zintegrowane z komunikacją miejską.
Sam tunel, według zademonstrowanego podczas spotkania szkicu, do wysokości Alei Kościuszki przebiegałby po przedłużeniu linii Łódź Widzew-Łódź Fabryczna. Następnie skręcałby na północ pod kątem ok. 45 stopni, by dotrzeć do wspomnianego przystanku na tyłach „Manufaktury”. Za Starym Cmentarzem przy ul. Ogrodowej skierowałby się ponownie na zachód. Tuż przed ul. Kasprzaka nastąpiłoby rozdzielenie na dwie nitki, z których każda dwoma osobnymi torami łączyłaby się z linią nr 15 Łódź Kaliska-Bednary w kierunku odpowiednio: stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
W dalszej części prezentacji marszałek omówił projekt Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz tworzenia lokalnych węzłów intermodalnych. Ocenił, że stworzenie kompleksowej sieci szybkich połączeń kolejowych w województwie jest kwestią kilkunastu lat. Przedstawił projekt podziemnego dworca Łódź Fabryczna z peronami na głębokości 16,5 metra jako multimodalnego węzła transportowego. Naszkicował też wizję budowy do 2030 r. linii Kolei Dużych Prędkości. Pociągi będą poruszać się po niej z prędkością 350 km/h, zaś napięcie zasilania wyniesie 25 kV prądu przemiennego. W. Stępień nie wykluczył, że poza Łodzią na terenie województwa znajdzie się jeszcze jeden, „techniczny” przystanek KDP w Sieradzu.