Kierowcy i piesi odwykli przez ostatnie lata od częstego kursowania pociągów na odcinku Łódź Widzew – Zgierz. Łódzka Kolej Aglomeracyjna wraz z policją i władzami samorządowymi przygotowała z myślą o nich akcję informacyjną. – Będziemy instalować dodatkowe oznakowanie, rozdawać kierowcom i pieszym ulotki, a także informować o przywróceniu ruchu w mediach – zapowiada marszałek województwa Witold Stępień.
– Kierujący powinien zachować szczególną ostrożność i upewnić się, czy nie zbliża się pociąg. W zderzeniu z pojazdem szynowym samochód nie ma żadnych szans – przypomina naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Zgierzu podaspirant sztabowy Jan Misiak. – Z naszych obserwacji przy przejeździe na ul. Chełmskiej w Zgierzu wynika, że nie wszyscy stosują się do przepisów. Będziemy przywoływać kierowców do porządku, a tych, którzy będą rażąco je naruszali, będziemy karali mandatami – ostrzega policjant.
Finał akcji nastąpi 30 sierpnia podczas pikniku rodzinnego na stacji w Zgierzu. Oprócz poprawy bezpieczeństwa, akcja ma także przyczynić się do promocji nowego połączenia. – Linia przyczyni się do odciążenia dróg i zmniejszenia ruchu samochodowego. Podróżowanie koleją będzie szybkie i tanie – twierdzi członek zarządu powiatu zgierskiego Wojciech Budziarski.
Odcinek linii nr 16 został zrewitalizowany w ramach inwestycji prowadzonej przez PKP PLK ze wsparciem środków unijnych. Na całej długości przywrócono prędkość maksymalną 100 km/h (poprzednio 60). – Na przejeździe przy ul. Edwarda zainstalowaliśmy samoczynną sygnalizację przejazdową (SSP) z półrogatkami. To jedne z najnowocześniejszych urządzeń na terenie kraju. Na pozostałych przejazdach przebudowaliśmy nawierzchnię i wymieniliśmy znaki drogowe. Wyremontowaliśmy też 11 obiektów inżynieryjnych – wylicza kierownik kontraktu z ramienia zarządcy infrastruktury Jerzy Szklarek.
Czy zamiast organizować akcję nie należałoby wyposażyć wszystkich przejazdów w półrogatki? – Nasze wewnętrzne przepisy dokładnie określają, na których skrzyżowaniach z drogami powinna działać samoczynna sygnalizacja przejazdowa, a na których nie. Między Widzewem a Zgierzem jest 5 przejazdów, z czego na 2 jest zainstalowana SSP. Na trzech pozostałych – z uwagi na niewielkie iloczyny ruchu – pozostawiliśmy kategorię D. Nie ma konieczności ograniczania prędkości pociągów, bo są zachowane tzw. trójkąty widoczności – odpowiada Jerzy Szklarek. Jeśli w przyszłości ruch kołowy i szynowy znacząco wzrośnie, PKP PLK rozpatrzą możliwości ewentualnej zabudowy urządzeń elektronicznych.