Z sukcesem zakończyliśmy pierwszy etap rozwoju spółki. Na początku 2015 roku dostarczone zostały ostatnie zamówione pociągi. Rok kończymy zaś jako pierwszy przewoźnik regionalny, którego tabor został uznany za zgodny z TSI, czyli technicznymi specyfikacjami interoperacyjności – powiedział Andrzej Wasilewski, prezes zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Spółce udało się także przygotować nowe połączenie m.in od 1 stycznia pociągi ŁKA będą jeździć do Skierniewic. Ale największym sukcesem spółki, jak twierdzi jej zarząd, jest rosnąca liczba pasażerów. – Nie udałoby się to, gdyby nie pracownicy ŁKA, oddani i pomocni podróżnym – powiedział Andrzej Wasilewski, który chwali się też licznymi tegorocznymi nagrodami.
– Odnieśliśmy ogromny sukces na Targach Trako. Nagrodę im. inż. Józefa Nowkuńskiego otrzymaliśmy jako pierwszy w Polsce przewoźnik kolejowy. Otrzymaliśmy też „Lokomotywę Rynku Kolejowego 2015” w kategorii „Nowi przewoźnicy”. Nagroda za innowacyjność jest równie ważna. W świecie kolejowym to naprawdę najważniejsze z nagród, jakimi może zostać uhonorowany przewoźnik. Doszły do tego Polska Nagroda Innowacyjności 2015 oraz wyróżnienie w konkursie Ekolaury 2015i wyróżnienie „Społecznie Odpowiedzialna Kolejowa Firma Roku”. To najlepsze podsumowanie mijającego, 2015 roku – uważa prezes.
Największe wyzwania i projekty dla kolei na 2016 rok zdaniem Janusza Malinowskiego
– Najważniejsze wyzwania stojące przed rynkiem przewozów pasażerskich w nadchodzącym, 2016 roku to: pilne rozpoczęcie prac nad stworzeniem wspólnej platformy sprzedażowej oferującej pasażerowi bilet „na podróż” a nie - jak do tej pory - tylko na relację realizowaną przez wybranego przewoźnika. Kolejne ważne zadanie, to najlepsze przygotowanie się do Światowych Dni Młodzieży (ŚDM). Powinniśmy tu wykorzystać sprawdzone i dobre doświadczenia z czasów organizacji EURO 2012. Jest tutaj dużo do zrobienia zarówno w sferze taborowej, handlowej jak i organizacyjnej – komentuje Janusz Malinowski, członek zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Zdaniem Malinowskiego istotnym ruchem oczekiwanym przez rynek jest także uruchomienie systemowych procesów na kolei, które ułatwią przewoźnikom zwiększanie liczby pociągów w stabilnych i dobrze skomunikowanych rozkładach jazdy.
Warto przypomnieć, że rok 2016 jest już trzecim rokiem kolejnej perspektywy unijnej 2014-2023 i jest już ostatnim dzwonkiem dla rozpoczęcia kontraktowania pierwszych inwestycji infrastrukturalnych z tej perspektywy
Realizacja tych inwestycji będzie kluczowa dla sytuacji, konkurencyjności transportu kolejowego w kolejnych dekadach. Ostatnie lata wyraźnie pokazały, że bez istotnego przyśpieszenia inwestycji ze strony PKP PLK przewoźnicy pasażerscy, a co za tym idzie nasi klienci, będą bardziej ofiarami ciągnących się latami modernizacji tras kolejowych niż ich beneficjentami – uważa Janusz Malinowski.
Wyzwania dla ŁKA
– Co do wyzwań w ŁKA; Spółka będzie w 2016 uruchamiać wybór wykonawców na inwestycje nad którymi pracowaliśmy w ostatnim roku. Będzie to zakup nowego i kolejnego taboru kolejowego i budowa nowej stacji postojowej. Będziemy dalej rozwijać kanały sprzedaży biletów i dążyć do jeszcze większej integracji z systemami transportu miejskiego w Łodzi i w całym województwie – podsumował Janusz Malinowski.