Kolejne etapy przebudowy centralnego odcinka Trasy W-Z spowodują niebawem poważne zmiany w organizacji ruchu. Na początku czerwca zostanie przywrócona przejezdność al. Kościuszki (tylko w kierunku północnym) i ul. Wólczańskiej na skrzyżowaniach z al. Mickiewicza. Natomiast ok. 28 czerwca drogowcy zamkną skrzyżowanie al. Piłsudskiego - Sienkiewicza. Tego samego dnia zacznie się przebudowa układu torowego u zbiegu Piotrkowskiej i Żwirki.
Zmiany na skrzyżowaniach
- Kierowcy mają wystarczająco dużo czasu, by dostosować się do zmian. Mamy świadomość, że boli, ale musimy wykorzystać szansę, jakiej Łódź wcześniej nigdy nie miała - przekonuje odpowiedzialny za drogi wiceprezydent miasta Marek Cieślak.
Na razie wspomniane dwa skrzyżowania zostały wykonane połówkowo: przejazd al. Kościuszki będzie możliwy po jednej nitce w kierunku północnym, a ul. Wólczańską - połową szerokości na południe. - Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku uda się przywrócić przejezdność al. Kościuszki w obu kierunkach - mówi wicedyrektor ZDiT Katarzyna Mikołajec. W początkach wiosny przyszłego roku przejazd ul. Sienkiewicza zostanie otwarty. Wykonawca centralnego odcinka inwestycji (Mosty Łódź) zamknie wtedy ostatnie nieprzebudowane skrzyżowanie - to z ul. Kilińskiego.
W wakacje utrudnienia na ŁTR
Poznaliśmy dokładną datę zapowiadanego zamknięcia ciągu tramwajowego Piotrkowska - al. Kościuszki - Zachodnia. - Wyłączenie ŁTR nastąpi 28 czerwca. Jest ono konieczne z uwagi na prace na skrzyżowaniu Piotrkowska - Żwirki - zapowiada K. Mikołajec. Jak będzie zorganizowana komunikacja zastępcza? Tramwaje dwukierunkowe będą dojeżdżały do wysokości ul. Żwirki i z południa ul. Piotrkowską, i z północy al. Kościuszki. Przejazd np. od Placu Niepodległości do Zamenhofa będzie więc wymagał przesiadki, a ta z kolei - spaceru po ul. Żwirki przez całą przecznicę.
Przedstawicielka ZDiT twierdzi, że rozwiązanie pierwotnie zaproponowane przez wykonawcę było jeszcze bardziej uciążliwe dla pasażerów: tramwaje z kierunku północnego miały dojeżdżać tylko do al. Mickiewicza. Pod torowiskiem w al. Kościuszki trzeba bowiem wykonać brakujący odcinek stropu tunelu. - W ciągu najbliższego miesiąca na skrzyżowaniu zostanie wykonany bypass (jednotorowy odcinek omijający aktualny przebieg torów od strony wschodniej, w miejscu obecnego przejścia dla pieszych). Być może na czas tego etapu zostanie czasowo zawieszony przejazd dla rowerów - informuje K. Mikołajec.
Czy liczba wagonów dwukierunkowych w dyspozycji MPK jest wystarczająca? - Z naszych analiz wynika, że tak. Nie chcemy dopuścić do drastycznego zmniejszenia częstotliwości w porównaniu ze zwykłym wakacyjnym rozkładem jazdy - zapewnia wicedyrektor ZDiT. Być może, w związku z rozpoczęciem prac na odcinku wschodnim, przestanie do tego czasu kursować obsługiwana wagonami dwukierunkowymi linia Z2. Ruch tramwajów po całej trasie ŁTR powinien zostać przywrócony 1 września.
Raport z budowy
- Wykonawca wykazuje duże zdeterminowanie: prace idą zgodnie z harmonogramem, a nawet nieznacznie go wyprzedzają - twierdzi M. Cieślak. Wykonano już niemal cały strop i około 80 procent wszystkich ścian szczelinowych. Nowy odcinek torowiska w Piotrkowskiej wraz z rozjazdami powinien być gotowy do końca sierpnia. Prace na odcinku Żwirki - Mickiewicza przeniosą się wtedy na wschodnią część jezdni.
Zaczynają się ponadto prace związane z budową wiaty dworca przesiadkowego Piotrkowska - Centrum. Konstrukcję jego zadaszenia wraz z efektownym przeszkleniem zobaczymy jeszcze w tym roku. Wykonawca rozpoczął już prace związane z fundamentami budowli. W lipcu na budowie pojawią się pierwsze elementy stalowe.
Co z odcinkami skrajnymi?
30 kwietnia ZDiT ogłosił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na realizację wschodniego odcinka Trasy W-Z. - Czekamy do końca tygodnia na ewentualne odwołania od wyniku przetargu. Potem będziemy mogli podpisać umowę - informuje K. Mikołajec. Jeśli wszystko pójdzie po myśli zamawiającego, wykonawca (Mosty Infrastruktura) może wejść na plac budowy jeszcze w maju.
- W przyszłym tygodniu mamy otrzymać projekt organizacji ruchu na czas przebudowy odcinka wschodniego. Jeśli okaże się on na tyle kompletny, że będziemy mogli go zaakceptować, to przy pomyślnych okolicznościach w ciągu 2 tygodni wykonawca mógłby wejść na budowę - spekuluje przedstawicielka ZDiT. Proponowany podział odcinka na etapy nie jest jeszcze znany. - Na pewno będziemy chcieli zgrać przebudowę skrzyżowania Piłsudskiego - Kilińskiego z modernizacją samej ul. Kilińskiego - dodaje wicedyrektor.
ZDiT zdecydował się ogłosić w pierwszej kolejności wybór wykonawcy odcinka wschodniego jako najdroższego i najbardziej czasochłonnego. Dwa pozostałe odcinki (remont torowiska na Retkinię i budowa systemu sterowania ruchem) doczekają się takiego kroku po aktualizacji listy projektów indywidualnych w ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko", która ma pociągnąć za sobą zwiększenie kwoty dofinansowania unijnego o 118 mln zł i tym samym zasypanie luki między kosztorysem inwestorskim a najtańszymi ofertami. Aktualizacja jest spodziewana na przełomie maja i czerwca.