- Mam olbrzymie wątpliwości co do tego, czy miasto powinno topić ponad 600 milionów złotych w przebudowie jednej linii tramwajowej - oznajmił na posiedzeniu Doraźnej Komisji łódzkiej Rady Miejskiej ds. Transportu Zbiorowego, Inwestycji Drogowych i Organizacji Ruchu Drogowego jej przewodniczący, radny SLD Jarosław Berger. Jeśli podczas planowanej na 15 stycznia sesji budżetowej radni opozycji przychylą się do tego poglądu, mogą odmówić przyznania funduszy na inwestycję. Budowa zostanie w takim wypadku przerwana, a przyznane niedawno miastu fundusze unijne - stracone.
Radni klubów opozycyjnych (SLD, PiS oraz Łódź 2020) wezwali już raz Urząd Miasta do zaniechania inwestycji. Uchwała przegłosowana przez nich 11 września 2013 r., na 20 dni przed rozpoczęciem prac, była jednak stanowiskiem nierodzącym skutków prawnych. Przewodniczący klubu SLD Tomasz Trela deklarował wówczas, że jeśli inwestycja się rozpocznie, radni lewicy - mimo negatywnego stosunku do niej - nie będą blokowali jej realizacji. Mimo to, już 10 grudnia radny Władysław Skwarka sugerował możliwość wstrzymania trwających prac i przesunięcia środków na inne zadania. Motywował to tym, że nie było wówczas pewności co do dofinansowania przebudowy Trasy W-Z ze środków unijnych. Decyzję o ich przyznaniu ogłoszono jednak 23 grudnia. Na mocy podpisanej umowy Unia Europejska pokryje ponad połowę kosztów projektu (332 mln z 628 mln zł).
Dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita na żądanie członków komisji przedstawił na jej posiedzeniu raport z przebiegu prac. Ze sprawozdania wynika, że na centralnym odcinku wykonawca (firma Mosty Łódź) nieznacznie wyprzedza harmonogram. W odniesieniu do pozostałych odcinków zakończyły się prace projektowe. - W najbliższym czasie uruchomimy procedury przetargowe - zapewnił urzędnik. Lada chwila mają także zacząć się płatności na rachunek miasta z funduszy europejskich.
G. Nita odpowiedział także na pytania dotyczące układu przystanków na poszczególnych odcinkach trasy po przebudowie. Na odcinku wschodnim powstaną trzy przystanki autobusowo-tramwajowe: przy obecnej pętli Augustów, przy ul. Hetmańskiej (z wykorzystaniem obecnej krańcówki autobusowej) oraz przy nowej pętli tramwajowej na wysokości al. Ofiar Terroryzmu 11 Września. Wspólnym pasem autobusowo-tramwajowym ma też stać się torowisko w al. Wyszyńskiego na Retkinii. Przy dworcu Łódź Kaliska powstanie nowy przystanek A+T (dla linii: 8 i 12) w al. Włókniarzy między al. Mickiewicza a ul. Kopernika. Natomiast przy obecnym przystanku dla linii 10, 12 i 14 ma pojawić się zabezpieczone sygnalizacją świetlną przejście dla pieszych w poziomie jezdni, jednak bez likwidacji obecnego przejścia podziemnego i kładki.