Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódź: Nie tylko kolej na Euro

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
11-07-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
kf, Rynek kolejowy, 11 lipca 2011

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódź: Nie tylko kolej na Euro
Sprawdziliśmy, jak dotrzeć z Łodzi do polskich miast, w których rozegrane zostaną mecze Euro 2012 — nie tylko koleją. Porównaliśmy czas jazdy i ceny regularnych środków transportu. Opisujemy, jak długo potrwałaby podróż własnym samochodem i ile kosztuje przejazd po płatnych odcinkach autostrad.

Gdańsk

Najszybszy pociąg łączący Łódź z Gdańskiem, kursujący przez Iławę skład interREGIO Lazur, na pokonanie niecałych 400 km potrzebuje 6 godzin i 40 minut. Pozostałe pociągi, uruchamiane przez PKP Intercity połączenia TLK przez Bydgoszcz, jadą około godzinę dłużej i są droższe. Podróż nimi kosztuje 59 zł w drugiej, a 87,50 zł w pierwszej klasie (w iR 46,50 zł w drugiej — jedynej dostępnej klasie). W sezonie w tej relacji uruchamianych jest łącznie sześć par pociągów.

Pomiędzy miastami funkcjonują też połączenia PKS. Jadące od 6 godzin (nocny kurs przez Włocławek i Toruń) aż do 9 i pół godziny (połączenie przez Warszawę i Elbląg) autobusy kosztują od 50 do 72 zł, w zależności od przewoźnika i trasy. Po planowanym na czerwiec przyszłego roku otwarciu wszystkich budowanych odcinków autostrady A1 pomiędzy podłódzkim węzłem w Strykowie a Pruszczem Gdańskim należy spodziewać się uruchomienia o wiele szybszych połączeń.

Na nowej drodze skorzystają też kierowcy samochodów osobowych. Dziś przejazd zatłoczoną drogą krajową nr 1 i istniejącym już odcinkiem autostrady A1 trwa około pięciu godzin, a za skorzystanie z płatnego odcinka drogi trzeba zapłacić 17,60 zł. Po ukończeniu budowy A1 podróż skróci się o co najmniej godzinę.

Poznań

Choć najszybszy bezpośredni pociąg łączący Poznań z Łodzią pokonuje niecałe 250 km w 3 godziny i 18 minut, większość połączeń na tej trasie to zatrzymujące się na większości przystanków niekomfortowe pociągi REGIO kursujące przez Ostrów Wielkopolski. Podróż trwa około 4,5 godziny i kosztuje 31,70 zł (w pociągach TLK jadących przez Kutno — 48 zł, a w pierwszej klasie — 72 zł). Łącznie uruchamianych jest pięć pociągów z Łodzi do Poznania i sześć z Poznania do Łodzi.

Odkąd w 2006 roku otwarto odcinek autostrady A2 z Konina do Strykowa, podróż samochodem z Łodzi do Poznania trwa zaledwie nieco ponad dwie godziny. Od 1 lipca tego roku, kiedy rozpoczęto pobór opłat za przejazd odcinkiem Stryków — Konin, łączna cena za przejazd autostradą wynosi aż 45 zł. Ci, którzy chcą zaoszczędzić na płatnych odcinkach, mogą pojechać drogami wojewódzkimi i krajowymi — przez Poddębice, Turek, Konin i Wrześnię. Przejazd zajmie około czterech godzin.

Szybkie połączenie autostradą wykorzystuje PKS. Wieczorny, tańszy niż pociąg pospieszny — 44 zł — kurs trwa zaledwie 2,5 godziny. W ciągu dnia uruchamianych jest kilka autobusów omijających A2. Pozwalają dotrzeć do Poznania w mniej niż pięć godzin za 41.50 — 50 zł.

Warszawa

Dziś przejazd pociągiem do Warszawy trwa około dwóch godzin, ale po zakończeniu trwającej modernizacji linii pomiędzy Skierniewicami a Warszawą skróci się do mniej niż półtorej godziny. W przyszłym roku podróż nie zacznie się jednak na położonym w ścisłym centrum miasta Dworcu Fabrycznym. W związku z całkowitą przebudową dworca i linii kolejowej, która ma zostać wprowadzona do tunelu, pociągi będą kierowane na nieco oddalony od Śródmieścia dworzec Łódź Kaliska, a niektóre kursy zostaną skrócone do stacji na Widzewie. Cena za przejazd w drugiej klasie nie przekracza dziś 34,50 zł. Atutem połączenia kolejowego jest częstotliwość kursów. W szczycie przewozowym uruchamiane będzie kilka pociągów na godzinę. W stolicy łatwo będzie się przesiąść na pociąg zatrzymujący się na przystanku Warszawa Stadion w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu sportowego.

W przyszłym roku krócej niż obecnie potrwa także podróż samochodem. Dziś kierowcy mają do wyboru dwie trasy: drogą nr 72, a następnie krajową ósemką — przez Rawę Mazowiecką, albo czternastką, a potem dwójką — przez Łowicz i Sochaczew. Obie są bardzo zatłoczone. jadący przez Rawę często napotykają się na korki już w podwarszawskich Jankach. Ci, którzy wybierają trasę przez Sochaczew, stoją nie tylko na obrzeżach stolicy, ale i w okolicach Łowicza. Od lipca 2010 trwa budowa autostrady A2 między Strykowem a Warszawą. Oddanie jej do ruchu nie zniweluje jednak problemu korków w samej stolicy — aby dojechać do stadionu, będzie trzeba przebić się na drugą stronę Wisły.

W korkach stoją także nieliczne autobusy PKS łączące Łódź z Warszawą. Znaczna część z nich nie dojeżdża jednak do centrum miasta i obsługuje wyłącznie lotnisko na Okęciu. Na to lotnisko nie da się obecnie dolecieć z łódzkiego portu — istniejące do niedawna połączenie zlikwidowano.

Wrocław

Przejazd ciasnymi drogami z Łodzi do Wrocławia, zarówno czternastką przez Sieradz, a potem ósemką, jak i drogami wojewódzkimi przez Bełchatów, a potem ósemką przez Wieluń, trwa prawie cztery godziny. Kilka autobusów pokonuje tę trasę w nieco ponad cztery godziny (kursy pospieszne przez Sieradz), albo pięć i pół godziny (kursy zwykłe przez Wieluń).

Nieco ponad 250 km do Wrocławia pociąg pokonuje jeszcze wolniej, bo w około 5 godzin. Przejazd każdym z trzech składów TLK kosztuje 48 zł w drugiej, a 72 zł w pierwszej klasie. Jest też tańsze o kilka złotych połączenie spółki Przewozy Regionalne — pociąg interREGIO Prosna, ale kursuje tylko w niektóre dni tygodnia.

Podróż autostradami do Gdańska czy Poznania, a nawet drogami krajowymi do Wrocławia, będzie znacznie krótsza, niż przejazd rzadko kursującymi na tych trasach pociągami. Mecze najczęściej ogląda się wraz z grupą znajomych, a koszt paliwa podzielony na kilka osób może okazać się znacznie niższy niż cena biletu kolejowego. Wydaje się, że jeśli znaczącej poprawie nie ulegnie oferta przewoźników pasażerskich, kolej ma szanse przewieźć większość łódzkich kibiców jedynie na mecze do Warszawy, gdzie często kursujące pociągi pozwalają dotrzeć na miejsce w krótkim czasie i za stosunkowo niewielkie pieniądze.
 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Którędy KDP i gdzie nowe dworce?

Infrastruktura

Łódź: Którędy KDP i gdzie nowe dworce?

kf, Rynek Kolejowy 02 grudnia 2011

Łódź: Nadal nie ma decyzji w sprawie linii podmiejskich

Pasażer

Łódzkie: Nowy rozkład PR

Pasażer

Łódzkie: Nowy rozkład PR

kf, Rynek Kolejowy 09 grudnia 2011

PR: Przetarg na komunikację zastępczą do Opoczna

Przetargi

PR: Przetarg na komunikację zastępczą do Opoczna

kf, Rynek Kolejowy 13 grudnia 2011

Łodzki marszałek będzie walczył o KDP

Koleje Dużych Prę™dkości

Łódź: Do Ozorkowa autobusem?

Zintegrowany transport

Łódź: Do Ozorkowa autobusem?

kf, Rynek Kolejowy 21 grudnia 2011

Zobacz również:

Łódź: Którędy KDP i gdzie nowe dworce?

Infrastruktura

Łódź: Którędy KDP i gdzie nowe dworce?

kf, Rynek Kolejowy 02 grudnia 2011

Łódź: Nadal nie ma decyzji w sprawie linii podmiejskich

Pasażer

Łódzkie: Nowy rozkład PR

Pasażer

Łódzkie: Nowy rozkład PR

kf, Rynek Kolejowy 09 grudnia 2011

PR: Przetarg na komunikację zastępczą do Opoczna

Przetargi

PR: Przetarg na komunikację zastępczą do Opoczna

kf, Rynek Kolejowy 13 grudnia 2011

Łodzki marszałek będzie walczył o KDP

Koleje Dużych Prę™dkości

Łódź: Do Ozorkowa autobusem?

Zintegrowany transport

Łódź: Do Ozorkowa autobusem?

kf, Rynek Kolejowy 21 grudnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5