Władze Liverpoolu, wspólnie z brytyjskim zarządcą infrastruktury, podjęły współpracę w sprawie ustanowienia strategii kolejowej na kolejne dekady. W ramach opracowania, powstaje strategia transportowa, obejmująca zarówno przewozy towarowe, jak i pasażerskie. To ważny dokument w kontekście planowanej w Wielkiej Brytanii linii KDP High Speed 2.
Długoterminowa strategia transportowa wyznacza 12 priorytetowych projektów kolejowych - zarówno dla miasta, jak i całej aglomeracji. Projekty mają za zadanie - w przypadku przewozów pasażerskich - usprawnić komunikację zarówno podmiejską, jak i dalekobieżną. Jeden z istotnych punktów planu to wymiana taboru - z dotychczas kursujących składów operatora Merseyrail na bardziej pojemne pociągi, które pozwolą sprostać tendencji rokrocznego wzrostu wyników przewozowych w przewozach pasażerskich. Nowe pociągi miałyby również pozwolić na zwiększenie częstotliwości kursowania pomiędzy Szkocją a Południową Walią. Mają zostać także przeprowadzone prace m. in. na linii North Mersey dla usprawnienia przewozów pasażerskich. Inne punkty zawierają m. in. budowę nowych stacji w miejscowościach: Carr Mill, Ditton, Maghull North, St James, Vauxhall oraz Town Meadow.
Liam Robinson, szef firmy Merseytravel odpowiedzialnej za prowadzenie przewozów w regionie, uważa, że zrealizowanie strategii w sposób, w jaki podeszły do tego władze Liverpoolu i zarządcy infrastruktury, nie jest zjawiskiem powszechnym.- Współpraca pozwala sądzić, że wspólne planowanie strategii transportowej będzie silnie zintegrowane z planami ekonomicznymi, i to w skali makroregionalnej. Stworzenie strategii zapewnia nam gotowość na budowę sieci KDP High Speed 2.
Strategia zakłada także znacznie lepsze wykorzystanie stacji James Street oraz Moorfields w czasie godzin szczytu. Plany zakładają także wydłużenie peronów stacji Lime Street, co pozwoli na zatrzymywanie się na niej pociągów KDP. Proponowana jest też elektryfikacja linii do Warrington i Wrexham oraz linii Crewe – Chester, Crewe – Holyhead oraz Ellesmere Port – Helsby.
Potrzeba regionów, polegająca na stworzeniu ich planów obejmujących rozwój transportu, była jedną z rekomendacji raportu One North, który został zaprezentowany na początku sierpnia.