Spółka koordynująca budowę Rail Baltiki informuje o otrzymaniu pozwolenia na budowę mostu nad rzeką Wilią na terenie Litwy. Wciąż toczy się przetarg na wybór wykonawcy przeprawy. Na Łotwie ruszają natomiast konsultacje rynkowe przed ogłoszeniem przetargu na budowę trzonu trasy Rail Baltiki, który zapowiadany jest na jesień.
Most w pobliżu Janowa to jeden z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych technicznie obiektów inżynieryjnych na trasie Rail Baltiki. – Cieszymy się, że procedura wydania pozwolenia na budowę przebiegła sprawnie. Zwycięzca
przetargu zostanie ogłoszony niebawem. Most nad Wilią będzie wyjątkowy: nie przewidziano żadnych przyczółków w rzece – wykonawca będzie musiał zastosować więc najnowocześniejsze technologie budowy – mówi Marius Narmontas, szef litewskiego oddziału RB Rail, która koordynuje projekt na terenie trzech państw bałtyckich.
Przeprawa jest częścią całkowicie nowego odcinka Rail Baltiki między Kownem a granicą z Łotwą. Most będzie liczył 1510 m długości, a jego najdłuższe przęsło będzie miało 150 m. Będzie to najdłuższa przeprawa kolejowa na terenie krajów bałtyckich.
W sumie w ramach projektu Rail Baltiki powstać ma 870 km normalnotorowej linii: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Wartość kontraktów budowlanych szacowana jest na 5,8 mld euro.
Ogłoszono już przetargi na dostawę materiałów, w tym rozjazdów i podkładów. Teraz RB Rail i Eiropas Dzelzceļa Līnijas, która wdraża projekt na terenie Łotwy, rozpoczęły międzynarodowe badania rynkowe, które mają zapewnić płynne podejście do zasadniczej fazy budowy. Łotwa zamierza ogłosić przetarg na budowę głównej części trasy w październiku 2021 r.