Partnerzy serwisu:
Tabor

Linia \"Y\" - nowa jakość na kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Data publikacji:
24-11-2009
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Piotr Stefaniak, wnp.pl, 23 listopada 2009

Podziel się ze znajomymi:

TABOR
Linia \"Y\" - nowa jakość na kolei
Na początku przyszłego roku PKP PLK wybierze realizatora studiów wykonalności dla linii po których będą jeździć pociągi dużych prędkości (PDP). Pierwszy etap prac zakończy się w połowie 2011 roku rekomendacją ostatecznej trasy PDP i wyborem wariantu rozwiązań technicznych (rodzaj zasilania - prawdopodobnie napięciem 25 kV AC, wybór systemów sterowania, itp.).

Po ich zatwierdzeniu ruszą właściwe prace nad przygotowaniem dokumentacji i projektowaniem, wyborem wykonawcy i później budową linii. - Jazdy próbne PDP i okres sprawdzania rozwiązań technicznych możliwe są na przełomie 2016-2017 roku, a uruchomienie linii nastąpi w 2019 roku - mówił prezes Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK podczas debaty pt. „Szybka kolej - uwarunkowania budowy i doświadczenia z realizacji”.

Przypomniał on, że realizacja projektu PDP pchnie kolej na zupełnie inny poziom rozwoju technicznego i organizacyjnego. Bezpośrednio przyczyni się do skrócenia czasu podróży pomiędzy miastami, które będą łączyć te pociągi, natomiast pośrednio wymusi podniesienie prędkości na kilku liniach regionalnych, a także - zwalniając istniejące tory - zwiększy zdolności przepustowości dla przewozów towarowych.

Zdaniem Krzyszfa Celińskiego, prezesa PKP Intercity, przedsmak kolei dużych prędkości uzyskamy w 2014 roku na trasie z Warszawy do Kraków, Katowic i Gdańska. Spółka ta wybierze wkrótce dostawcę lokomotyw i wagonów, które będą zdolne jeździć z prędkością do 230 km/h, czyli maksymalną, na jaką pozwala zasilanie 3 kV DC.

- Istnieje też możliwość pozyskania środków unijnych na przebudowę dworców kolejowych, dzięki czemu uzyskamy efekt synergii po modernizacji linii kolejowych i zakupie taboru - powiedział prezes Celiński.

Właśnie problem finansowania jest jednym z kluczowych dla realizacji projektu KDP. Z pewnością pójdą na to środki budżetowe, własne operatora, unijne, ale także prywatnych przedsiębiorstw zaangażowanych w projekt. Na tym etapie nie jest jednak znana ani możliwa do pozyskania kwota pomocy unijnej, ale zakładana na lata 2014-2020 polityka dofinansowywania inwestycji infrastrukturalnych.

Licząca prawdopodobnie 540 km linia Warszawa - z rozgałęzieniem w Łodzi - do Poznania i Wrocławia będzie kosztować, wraz z przebudową węzłów kolejowych i zakupem odpowiedniej klasy taboru, 26 mld zł. Po każdej z obu tras, mających kształt „Y”, będzie kursowało dziennie ok. 20 pociągów z prędkością 360 km/h. Jak powiedział poseł Zbigniew Rynasiewicz, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury, do realizacji projektu KDP będzie prawdopodobnie powołana spółka celowa. Wyraził nadzieję, że linia „Y” zostanie w dalszej kolejności połączona z Berlinem i Pragą, wpisując się w europejską sieć kolei dużych prędkości. Technologia będzie kupowana za granicą, ale także twórczo implementowana i rozwijana w kraju, co - jak podkreślono w dyskusji - wymaga włączenia się do prac ośrodków naukowo-badawczych, a także wcześniejszego zdobycia odpowiednich kompetencji w zakresie certyfikowania, badania i sprawdzania zgodności.

\

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Chiny: Kolejna linia KDP otwarta

ښwiat

Chiny: Kolejna linia KDP otwarta

Artur Bogdanowicz, Rynek Kolejowy, 11 lutego 2010 11 lutego 2010

\"Ygrek\" po raz drugi

Warte uwagi

\"Ygrek\" po raz drugi

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, 15 lutego 2010 16 lutego 2010

Chiny mają już 3300 km kolei dużych prędkości

ښwiat

Chiny mają już 3300 km kolei dużych prędkości

Xinhua, 19 lutego 2010 19 lutego 2010

Futurystyczny projekt: Z Pekinu do Londynu szybką koleją

ښwiat

Futurystyczny projekt: Z Pekinu do Londynu szybką koleją

Zbigniew Żukowski, Forsal.pl, 21 marca 2010 22 marca 2010

Brazylia dołączy do \"klubu KDP\"

Biznes

Brazylia dołączy do \"klubu KDP\"

iStockAnalyst, 14 lipca 2010 14 lipca 2010

Składy KDP będą mogły zjeżdżać z \"Ygreka\"

Koleje Dużych Prę™dkości

Składy KDP będą mogły zjeżdżać z \"Ygreka\"

mg, Rynek Infrastruktury 05 października 2011

Zobacz również:

Chiny: Kolejna linia KDP otwarta

ښwiat

Chiny: Kolejna linia KDP otwarta

Artur Bogdanowicz, Rynek Kolejowy, 11 lutego 2010 11 lutego 2010

\"Ygrek\" po raz drugi

Warte uwagi

\"Ygrek\" po raz drugi

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, 15 lutego 2010 16 lutego 2010

Chiny mają już 3300 km kolei dużych prędkości

ښwiat

Chiny mają już 3300 km kolei dużych prędkości

Xinhua, 19 lutego 2010 19 lutego 2010

Futurystyczny projekt: Z Pekinu do Londynu szybką koleją

ښwiat

Futurystyczny projekt: Z Pekinu do Londynu szybką koleją

Zbigniew Żukowski, Forsal.pl, 21 marca 2010 22 marca 2010

Brazylia dołączy do \"klubu KDP\"

Biznes

Brazylia dołączy do \"klubu KDP\"

iStockAnalyst, 14 lipca 2010 14 lipca 2010

Składy KDP będą mogły zjeżdżać z \"Ygreka\"

Koleje Dużych Prę™dkości

Składy KDP będą mogły zjeżdżać z \"Ygreka\"

mg, Rynek Infrastruktury 05 października 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5