Nadal nie wiadomo, kiedy zostanie podpisana umowa z wykonawcami przebudowy odcinka Warszawa Okęcie – Czachówek na linii nr 8. Choć spekulowano na temat możliwości dokonania tej formalności już w kwietniu, PKP PLK nie otrzymały wciąż pozwoleń na budowę.
Bez wszystkich pozwoleń nie zaczniemy
Zarządca infrastruktury złożył sześć wniosków o stosowne pozwolenia jeszcze w marcu. – Czekamy na stosowne decyzje mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego. Termin podpisania umowy z wykonawcą zależy właśnie od uzyskania wszystkich wymaganych prawem pozwoleń – informuje rzecznik PKP PLK Maciej Dutkiewicz. Wybrany ponad rok temu wykonawca inwestycji to Trakcja S. A.
PLK uzasadnia oczekiwanie na komplet pozwoleń chęcią jak najsprawniejszego przeprowadzenia prac. – Złożenie wniosków poprzedziliśmy uzgodnieniami z podmiotami zewnętrznymi. Chcemy uniknąć sytuacji, w której ewentualne odwołania spowolnią proces realizacji tej inwestycji na którymś z planowanych do modernizacji odcinków – tłumaczy rzecznik. Podczas modernizacji jeden tor będzie musiał zostać wyłączony z ruchu. – Musimy mieć pewność, że inwestycja będzie realizowana kompleksowo, na całej długości, aby jak najkrócej trwały utrudnienia dla pasażerów, a termin jej ukończenia nie był od samego początku uzależniony od czynników zewnętrznych – argumentuje M. Dutkiewicz.
Unia dopłaci, ale już z nowej puli
Trasa z Warszawy do Radomia nie miała nawet tyle szczęścia, co opisywany przez nas niedawno odcinek Skierniewice – Warszawa Zachodnia na linii nr 1. Mimo wielomiesięcznej przerwy w pracach budowlanych oraz kilkakrotnie przekładanego terminu kluczowy odcinek trasy Łódź – Warszawa zostanie ukończony do końca bieżącego roku, co pozwoli na rozliczenie funduszy unijnych przeznaczonych na inwestycję w wyznaczonym terminie. Trwają już tylko roboty na odcinku Żyrardów – Grodzisk Mazowiecki.
Tymczasem modernizacja linii nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Radom początkowo miała być sfinansowana ze środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007-2013. Sam rok 2013 miał być rokiem jej zakończenia. Opóźnienie (jak dotąd jedynie przebudowa stacji Radom została rozpoczęta) sprawiło jednak, że wykorzystane zostaną również fundusze z bieżącej unijnej perspektywy budżetowej 2014-2020. – Finansowanie UE nie jest w żaden sposób zagrożone – twierdzi M. Dutkiewicz.
Listę projektów, które PKP PLK chce częściowo przenieść na kolejną perspektywę finansową UE
przeczytasz na portalu MONITOR