Jaka przyszłość czeka krótką, dwukilometrową linię nr 887 łączącą posterunek Jup z KWK „Piekary”? Mimo zakończenia wydobycia w tym zakładzie PKP PLK będą analizować możliwośc modernizacji tamtejszej infrastruktury. Obecnie pociągi towarowe kursują tam z prędkością 20 km/godz.
Na przełomie 2019 i 2020 r. zakończone zostało wydobycie w Kopalni Węgla Kamiennego „Piekary” (dawniej KWK „Julian”), która w ostatnich latach była częścią KWK „Bobrek-Piekary”. Wyeksploatowane zostało bowiem złoże, z którego węgiel wydobywano przez ostatnie dziesięć lat. Jak poinformowała w styczniu „Gazeta Wyborcza”, górnicy pracujący w lokwidowanym zakładzie znajdą pracę w strukturach właściciela, spółki Węglokoks-Kraj, m.in. przy samej likwidacji piekarskiej kopalni.
PLK będzie analizować... możliwość modernizacji infrastrukturyCo ciekawe, niemal równocześnie z zaprzestaniem wydobycia PKP PLK rozpoczęły procedurę przetargową dotyczącą zadania, które ma obejmować m.in. analizę zasadności modernizacji prowadzącej do KWK „Piekary” linii kolejowej. Biegnie do niej łącznica nr 887 Jup – KWK „Piekary” odgałęziająca się od linii nr 145 Chorzów Stary – Radzionków. O wstępnym planie modernizacji i częściowej odbudowy tej trasy
informowaliśmy na łamach „Rynku Kolejowego” w zeszłym tygodniu.
Zasadność ewentualnych prac na linii nr 887 ma być zresztą badana w ramach tego samego opracowania – „Prace na odcinku Katowice-Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec-Jęzor wraz z dobudową torów aglomeracyjnych oraz na obwodnicach towarowych GOP na odcinku Katowice-Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śl.-Szarlej – Radzionków wraz z przyległymi łącznicami”. – W skład tego zadania wchodzi m.in. linia 145, linie styczne oraz łącznice – mówi Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Analizy mają się skończyć w 2023 r.
Odcinkiem do kopalni na razie nadal kursują pociągi towarowe – Status łącznicy nr 887 będzie zależał od wykorzystania bocznicy należącej do kopalni – podkreśla przy tym nasza rozmówczyni. Dodaje, że linia wciąż jest czynna w ruchu towarowym. – Średnio w miesiącu kursuje tam 40 pociągów. Warunki linii pozwalają na przejazd składów z prędkością 20 km/godz. – dodaje Katarzyna Głowacka.
Dawna nazwa KWK „Piekary” – „Julian” – jest wciąż zawarta w nazwie posterunku, na którym od linii nr 145 odgałęzia się łącznica nr 887. Nazywa się on Jup, co nie ma związku z nazwą żadnej okolicznej miejscowości. Jest to swoisty skrótowiec określenia Julian Pomocniczy.