fot. Adrian Tync, lic. CC BY-SA 4.0Linia nr 134 w Radzionkowie
Zaledwie siedem lat po rozbiórce fragmentu linii nr 145 PKP PLK rozważają jej odbudowę. Część trasy została jednak zaadaptowana na teren kompleksu edukacyjno-rozrywkowego. Jak zapewnił nas zarządca infrastruktury, użyczenie miejsca po torowisku lokalnemu samorządowi miało charakter czasowy i nie przeszkodzi w przeprowadzeniu ewentualnej inwestycji.
W 2013 r. po fali kradzieży niespełna ośmiokilometrowy fragment linii kolejowej nr 145 z Chorzowa Starego do Brzezin Śląskich został rozebrany. Zarządca infrastruktury, którym do końca pozostało PKP PLK, użyczył teren lokalnemu samorządowi. Ten wykorzystał go do stworzenia kompleksu turystycznego na terenie o charakterze postindustrialnym. Spółka rozważa jednak możliwość ponownego wykorzystania trasy do prowadzenia ruchu towarowego.
Tpwarowa obwodnica GOP
PLK ogłosiły bowiem przetarg na przygotowanie studium wykonalności dużej inwestycji, która miałaby objąć przede wszystkim odcinek Katowice-Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec-Jęzor (plan zakłada dobudowę pary torów aglomeracyjnych), ale i odcinki o charakterze obwodnicy GOP w osi Katowice-Muchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śląskie-Szarlej – Radzionków. – W skład tego zadania wchodzi linia 145 Chorzów Stary – Radionków – mówi Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że prace studyjne są przewidziane na lata 2020 – 2023.
Zlecane opracowanie ma pozwolić na określenie zakresu działań, ma przynieść też odpowiedź na pytanie o kierunki rozwoju infrastruktury na wspomnianych odcinkach. – Ostateczna decyzja o realizacji projektu będzie uzależniona m.in. od dostępności środków finansowych – zastrzega przy tym nasza rozmówczyni. Wykonawca studium będzie musiał przygotować wstępny kosztorys i wskazać, jaki konkretnie efekt przyniosłoby poniesienie danych nakładów finansowych.
PLK: Nie ma przeszkód do odbudowy torów
Czy jednak wobec zagospodarowania terenu pokolejowego przeprowadzenie odbudowy byłoby w ogóle możliwe? Z informacji przekazanych nam przez PKP PLK wynika, że udostępnienie terenu na cele związane z projektem edukacyjno-rekreacyjnym jest jedynie czasowe. – Realizacja projektu, w wyniku którego powstało centrum przyrodniczo-krajoznawcze „Żabie Doły”, nie ma wpływu na ewentualne przywrócenie linii kolejowej do eksploatacji – poinformowały służby prasowe zarządcy infrastruktury.
Magdalena Głowacka przypomina przy tym dotychczasową historię ruchu na linii nr 145. – W latach 60. i 70. zeszłego stulecia stopniowo zanikał ruch pasażerski. Później zanikał zaś ruch towarowy. W 2012 r. ostatecznie pociągi przestały kursować na odcinku od Chorzowa Starego do Brzezin Śląskich – podsumowuje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.