Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski potwierdził zamiar kupna przez przewoźnika 30 wagonów piętrowych. Pieniądze na ten cel mają pochodzić między innymi z POIiŚ. Gotowość dostarczenia taboru dla państwowej spółki zadeklarowały już dwa wielkie koncerny taborowe - Škoda oraz Bombardier.
PKP Intercity chce kupić trzydzieści wagonów piętrowych, z których chce uformować sześć pięciowagonowych składów do obsługi połączenia Warszawa - Łódź. Chce wydać na to ok 190 mln złotych. Część środków Intercity znalazło u konkurenta - PKP Intercity ma otrzymać także część środków z puli 175 mln euro zarezerwowanych na projekt taborowy Przewozów Regionalnych.
W rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" gotowość dostarczenia wagonów wyraził Falk Hahnemann, dyrektor sprzedaży na środkową i wschodnią Europę w koncernie Bombardier. Zapewnił, że kanadyjski gigant na pewno wystartuje w przetargu na wagony dla Intercity. Producent ma już doświadczenie w dostawie wagonów piętrowych dla Polski - w 2008 roku dostarczył Kolejom Mazowieckim 26 takich wagonów, a także 11 wagonów czołowych do formowania pociągów w systemie push-pull. Nie jest na razie pewne, czy PKP Intercity również będzie zamawiać ten ostatni tabor.
Podczas targów Czech Raildays zainteresowanie planowanym przetargiem PKP Intercity wyraził również Wojciech Grzonka, prezes Škoda Polska. Wchodzący w skład koncernu producent Škoda Vagonka może zaoferować Intercity wagony klasy 051 o masie 47,5 tony mogące pomieścić do 130 pasażerów. W przypadku zamówienia wagonów sterowniczych, Škoda także jest w stanie je dostarczyć.