NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Koleje Śląskie: Taryfa biletowa musi dążyć do pewnych oszczędności

| Kasper Fiszer 28.12.2018 39

Koleje Śląskie: Taryfa biletowa musi dążyć do pewnych oszczędności
Pociąg Kolei Śląskich w Częstochowiefot. Kasper Fiszer
Koleje Śląskie skróciły niedawno czas obowiązywania biletów liniowych. Przewoźnik nie nazywa zmiany podwyżką, choć przyznaje, że podwyżka kosztów energii elektrycznej wymusza myślenie o pewnych oszczędnościach. Na razie nie wprowadzono cięć w rozkładzie jazdy.
W ostatnim okresie w województwie śląskim dużo emocji wywołała zmiana zasad funkcjonowania biletów liniowych lokalnego przewoźnika. Koleje Śląskie, które oferują bilety ważne w dowolnym pociągu na określonym odcinku jednej z szeregu tras w pewnym przedziale czasowym, dzięki czemu podróż jest tam tańsza, niż gdyby stosowano wyłącznie standardowy cennik kilometrowy, skróciły czas ich ważności. Dla części podróżnych oznacza to wprost wzrost opłaty za przejazd, bo nowe okresy ważności w praktyce uniemożliwiają zrobienie nawet krótkiej przerwy w podróży czy przejechanie pomiędzy danymi miejscowościami w obu kierunkach, gdy pasażer nie potrzebuje na miejscu wiele czasu.

Pociągi jeżdżą częściej, więc... czas obowiązywania biletu można skrócić

Koleje Śląskie unikają jednak nazywania wprowadzonych korekt podwyżką. – Zmiana czasu obowiązywania biletów liniowych wynika z dopasowywania ich do naszego aktualnego rozkładu jazdy – mówi Magdalena Iwańska, rzecznik prasowy KŚ. – Dotychczasowe czasy były dostosowane do rozkładu jazdy sprzed kilku lat, a obecnie pociągi na wielu liniach kursują już częściej – tłumaczy. Należy przy tym zauważyć, że w większości przypadków możliwa jest bezpośrednia podróż w relacji objętej ofertą biletów liniowych, więc dostosowanie do aktualnych realiów powinno wynikać przede wszystkim nie z częstotliwości kursów, a z czasu jazdy pociągu.

Przedstawicielka KŚ zaznacza też, że konstruując ofertę biletów liniowych, przewoźnik myślał przede wszystkim o podróżach w jedną stronę. Dodaje, że w ciągu kilku ostatnich lat zaczęły obowiązywać inne oferty, np. łączące możliwość podróży koleją i komunikacją miejską. W związku z tym zmienić się mogły też potrzeby korzystających z biletów liniowych.

Na razie podwyżka cen prądu bez prostego przełożenia na ofertę, ale...

Lokalne Radio Piekary spekulowało, że zmiana, która mimo deklarowanych intencji przewoźnika uderzy pewne grono pasażerów po kieszeni, związana jest z podwyżkami cen prądu. – Trudno mówić o bezpośrednim powiązaniu tych dwóch tematów – komentuje Magdalena Iwańska. – Niemniej jednak optymalizacja naszej taryfy powinna zmierzać do pewnego rodzaju oszczędności, m.in. ze względu na większe wydatki na energię elektryczną. Wzrost jej cen odczują wszyscy przewoźnicy kolejowi – przyznaje.

KŚ prognozują wstępnie, że będą musiały przeznaczyć na opłaty za energię elektryczną ok. 10 mln zł więcej w skali roku. – W nowym rozkładzie jazdy nie są planowane jednak żadne związane z tym cięcia połączeń. Wręcz przeciwnie: rozkład jazdy 2018/2019 przynosi wzrost naszej pracy eksploatacyjnej do poziomu blisko 7,5 mln pociągokilometrów – mówi rzecznik prasowy spółki. – W obrębie połączeń realizowanych na terenie województwa oznacza to wzrost o ponad 7 proc. w porównaniu do rozkładu jazdy 2017/2018, a w przypadku połączeń poza województwem – o ponad 50 proc. – wylicza.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Śląskie (713)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Śląskie (713)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5