„Dziennik Polski” dowiedział się, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom władz Krakowa, w najnowszej wersji projektu studium zagospodarowania przestrzennego miasta znalazło się metro.
- To byłoby w zasadzie premetro, czyli szybki tramwaj przebiegający w centrum miasta pod ziemią. Powinny powstać dwa tunele pod Śródmieściem: jeden na linii wschód-zachód, drugi północ-południe – mówi „Dziennikowi Polskiemu” prof. Jan Maciej Chmielewski, autor studium zagospodarowania przestrzennego Krakowa.
Zaniem prof. Chmielewskiego budowa tradycyjnego metra jest dla stolicy woj. małopolskiego zbyt droga. Jednocześnie uważa on, że rozbudowa naziemnej sieci tramwajowej nie przyniesie poprawy transportu publicznego w mieście ze względu na rosnące zatłoczenie i źle skoordynowaną sygnalizację. Z tego powodu od lat systematycznie zmniejsza się średnia prędkość tramwajów.
Jak czytamy w "Dzienniku Polskim", studium zawiera propozycje utworzenia trzech linii premetra:
1. Igołomska, Ptaszyckiego, al. Jana Pawła II, Mogilska, rondo Mogilskie, Lubicz, Basztowa, Karmelicka, Królewska, Podchorążych, Bronowicka do planowanego przystanku kolejowego Bronowice.
2. Od stacji kolejowej Batowice przez ul. Piasta Kołodzieja, Wiślicką, Stella-Sawickiego, al. Pokoju, Grzegórzecką, Dietla, Monte Cassino, Kapelanka, Brożka, Zakopiańską do centrum Solvay-Zakopianka, z rozgałęzieniem na północy do Wzgórz Krzesławickich, przez ul. Kocmyrzowską, Bieńczycką oraz na południu do Kampusu III UJ i Kobierzyna przez ul. Grota Roweckiego, Bobrzyńskiego, Bunscha.
3. Z Kurdwanowa przez ulice: Witosa, Nowosądecką, Wielicką, Dworzec Kraków-Płaszów, Kuklińskiego, Klimeckiego, most Kotlarski, Kotlarska, al. Powstania Warszawskiego, rondo Mogilskie, Lubomirskiego, Dworzec Kraków Główny, Pawią, dr. Twardego, do osiedla Azory (ewentualnie do Zielonek), rozgałęzioną na odcinku południowym do Bieżanowa, przez ul. Teligi, Äwiklińskiej oraz na odcinku północnym do Górki Narodowej, wzdłuż planowanej Trasy Galicyjskiej.
Więcej