Stało się. PESA Bydgoszcz podpisała kontrakt z Tramwajami Warszawskimi na dostawę 186 niskopodłogowych pojazdów dla stolicy. - To ogromny skok jakościowy - mówił dziś Krzysztof Karos, prezes TW. - To wielka rzecz - wtórował mu prezes bydgoskiej spółki, Tomasz Zaboklicki.
Podpisanie umowy z bydgoską spółką odbyło się na terenie warszawskiej zajezdni "Żoliborz". "Kontrakt stulecia" - mówili przedstawiciele Tramwajów Warszawskich, wskazując, że przedsięwzięcie jest zupełnie wyjątkowe.
Prezydent Warszawy, Hanna Gronkiewicz-Waltz, powiedziała, że stolica inwestuje w transport szynowy, czego przykładem są podpisane wieloletnie umowy o świadczeniu usług najpierw z Tramwajami Warszawskimi, a później także z Kolejami Mazowieckimi i stołeczną SKM-ką. - Chciałabym podziękować również konkurentom PESY, którzy zdecydowali się nie wnosić protestów i nie przedłużać całej procedury. Mam nadzieję, że wiedzą, iż w stolicy będzie jeszcze wiele inwestycji "szynowych" - stwierdziła prezydent Warszawy.
- Bardzo się cieszę, że PESA inwestuje na Mazowszu. Niedawno firma zakupiła zakłady w Mińsku. Dzięki temu zadbała o miejsca pracy i, co tu dużo kryć, powiększyła nasze wpływy budżetowe - mówił marszałek Mazowsza, Adam Struzik.
- To największy kontrakt w Europie. Wprawdzie Praga się chwali, że zakupi 250 tramwajów, ale ja nie do końca w to wierzę. Tam zamówienie podzielone jest na trzy partie - stwierdził prezes Tramwajów Warszawskich, Krzysztof Karos.
- To wielka rzecz. Procedury przetargowe na tak potężne kontrakty przeważnie bardzo się ciągną. Teraz było inaczej. SIWZ był bardzo precyzyjnie napisany. Nie preferował co prawda polskich producentów, ale to jest ze zrozumiałych względów niemożliwe - mówił prezes PESY, Tomasz Zaboklicki.
Zakup tramwajów dostarczanych przez PESĘ pozwoli na wymianę 40 proc. starego taboru. Pierwsze pojazdy pojawią się w Warszawie za 15 miesięcy. Kontrakt dziś podpisany opiewa na kwotę 1,5 mld zł. - To ponad 300 mln zł mniej niż zakładaliśmy - z zadowoleniem mówili przedstawiciele TW.



* Prezes PESY Bydgoszcz Tomasz Zaboklicki oraz model tramwaju dla Warszawy - 120Na (fot. Rynek Kolejowy).