Remont dworca kolejowego w Rzeszowie należącego do PKP SA jest na finiszu. Zakończenie prac planowane jest na koniec maja. Remont, który kosztował ok. 2,5 mln zł, wykonano ze środków własnych PKP SA.
Prace na dworcu w Rzeszowie obejmowały:
- wydzielenie informacji dla podróżnych, dodatkowej kasy oraz dodatkowego lokalu gastronomicznego do samodzielnego wykończenia przez przyszłego dzierżawcę
- wyremontowanie poczekalni dla podróżnych oraz zlokalizowanie w niej kawiarenki
- przystosowanie WC do potrzeb osób niepełnosprawnych, z podjazdem od strony peronu
- oczyszczenie i konserwację elewacji z piaskowca w tym wykonanie attyki nad wejściem głównym wg zaleceń konserwatora zabytków oraz zlokalizowanie w tym miejscu nowoczesnego zegara z wyświetlaczem
- zainstalowanie nowoczesnego zadaszenia nad wejściami do budynku na elewacji od strony miasta
- wykonanie łukowego zadaszenia nawiązującego stylem do attyki oraz wykonanie wejście do lokalu na I kondygnację
- wykonanie częściowej wymiany stolarki okiennej i drzwiowej
- wykonanie remontu holu głównego (wykonanie sufitu podwieszanego, odnowienie malowideł naściennych, wymiana płytek posadzkowych)
- wykonanie połączenia holu głównego z poczekalnią, co wiązało się z przebudową pomieszczeń, wymianą instalacji.
Stary zegar na budynku dworca został zamieniony na nowy zegar cyfrowy. Stan techniczny starego (skorodowana konstrukcja, bardzo duża awaryjność elementów świetlnych i sterowniczych) spowodował, że istniejący zegar wymagał demontażu i zastąpienia go innym. W przedłożonej do uzgodnienia dokumentacji załączona była wizualizacja elewacji dworca z widoczną zmianą lokalizacji zegara z dotychczasowej na dachu dworca na nową nad głównym wejściem do budynku dworca kolejowego. Było to wynikiem wspomnianych wcześniej uzgodnień z UM i Konserwatorem Zabytków. Przywrócenie zegara na dachu dworca możliwe jest na wniosek zainteresowanej ze strony miasta instytucji, która wykona i uzgodni w tym zakresie dokumentację oraz poniesie koszty wykonania i eksploatacji zegara mającego służyć mieszkańcom Rzeszowa.
Prace na dworcu w Rzeszowie prowadzone są na podstawie pozwolenia na budowę wydanego przez Wojewodę Podkarpackiego nr 40/08 z dnia 3 października 2008 r., które usankcjonowało wybraną koncepcję estetyzacji dworca. W trakcie powstawania koncepcji architektonicznej odnowienia elewacji i pomieszczeń ogólnodostępnych dworca Rzeszów Główny na terenie dworca odbyły się dwa spotkania wstępne z udziałem przedstawicieli Wydziału Architektury Urzędu Miasta Rzeszowa i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Podkarpacia. Ustalenia i wszelkie sugestie dotyczące elementów architektonicznych i kolorystyki zawarte zostały w dwóch koncepcjach architektonicznych przedstawionych do wstępnej opinii obu instytucjom, które wybrały ten sam wariant do opracowania dokumentacji szczegółowej. Warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę było przedstawienie uzgodnień dokumentacji z prezydentem miasta Rzeszowa i Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków. Dokumentację uzgodniono z prezydentem Rzeszowa (decyzja podpisana „Z upoważnienia Prezydenta Miasta” – Andrzej Skotnicki, dyrektor Wydziału Architektury, architekt miejski) oraz Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków w Przemyślu Delegatura w Rzeszowie (decyzja podpisana z upoważnienia wojewódzkiego konserwatora zabytków - Zbigniew Jucha, kierownik Delegatury).

* Fot. PKP SA.
W holu głównym zostanie również wymieniona zabudowa pawilonami handlowymi oraz zostanie zainstalowany monitoring wizyjny. W ramach estetyzacji otoczenia dworca przeprowadzono negocjacje z kontrahentami prowadzącymi działalność w bezpośrednim sąsiedztwie dworca w celu poprawy wizerunku ich pawilonów handlowych. W wyniku tych rozmów dwa punkty handlowe zostaną przebudowane a jeden zakończył działalność i zlikwidował pawilon.
Wyświetlacze odjazdów i przyjazdów pociągów oraz informacja w okienkach kasowych są elementami obsługi podróżnego przez przewoźników. W trakcie remontu PKP SA Oddział Dworce Kolejowe wystąpił z wnioskiem do przewoźników o pokrycie kosztów wymiany informatorów, jednak wysoki koszt nowoczesnych wyświetlaczy przekroczył ich możliwości w tym zakresie na ten rok, gdyż nie był przewidziany w planach inwestycyjnych poszczególnych spółek. Informacja znajdująca się na okienkach kasowych zostanie wymieniona przez przewoźników w maju br.

* Fot. PKP SA.