25 lutego w stolicy Wielkopolski został powitany ostatni, dwudziesty drugi z zamówionych przez Urząd Marszałkowski pojazdów typu Elf. Wcześniej w siedzibie producenta, firmy Pesa Bydgoszcz dokonano uroczystego odbioru pojazdu.
Bezpośrednio po przyjeździe pociągu na peron przy Dworcu Letnim odbyło się spotkanie w holu dworca, w którym oprócz przedstawicieli Samorządu Województwa Wielkopolskiego uczestniczyli m.in. przedstawiciele zakładów Pesa i Kolei Wielkopolskich.
Podczas krótkiego briefingu prasowego, marszałek Województwa Wielkopolskiego, Marek Woźniak podkreślił, że „22 nowoczesne pociągi to największy zakup inwestycyjny w historii wielkopolskiego samorządu”. Jak podają Koleje Wielkopolskie, nowe Elfy są szybkie, nie psują się, mają klimatyzację i są wyposażone w nowinki techniczne np. w gniazdka dla urządzeń mobilnych. 22 pociągi mogą pomieścić łącznie 9900 pasażerów – w tym 4488 na stałych miejscach siedzących. Dzięki zakupowi 22 Elfów prawie połowa wielkopolskich pociągów jest teraz nowa. Elfy obsługują trasy z Poznania do Konina, do Zbąszynka oraz do Gniezna.
Wartą 469,5 mln złotych umowę na dostawę 22 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf do wykonywania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w Wielkopolsce została podpisana - 8 lutego 2011 roku. Zgodnie z kontraktem dostawy miały się zacząć po 18 miesiącach od podpisania umowy, a kolejne pociągi miały przyjeżdżać do Wielkopolski co miesiąc. W IV kwartale 2011 roku Pesa i województwo wielkopolskie podpisały aneks do umowy, który zmienił harmonogram dostaw. – Wynikało to z dużych obciążeń logistycznych i produkcyjnych Pesy – mówił Michał Żurowski, rzecznik producenta. Jednak województwo również na tym skorzystało, gdyż mogło opóźnić płatności za pociągi.