Firma Kombud zmodernizowała 61 przejazdów kolejowych w 4 województwach. Łączna wartość kontraktu wyniosła 59,3 mln złotych. Jest on elementem prowadzonego przez PKP PLK projektu, mającego na celu zwiększenie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych.
Kontrakt Zakładów Automatyki Kombud obejmował modernizację przejazdów w województwach mazowieckim, podlaskim, lubelskim oraz kujawsko-pomorskim. Jest on częścią dwuetapowego projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych”, który zakłada modernizację 412 instalacji w całej Polsce. Inwestycje, których koszt szacowany jest na blisko 440 mln złotych, realizowane są dzięki wsparciu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W Polsce jest ponad 13 tysięcy eksploatowanych przejazdów kolejowo-drogowych różnych kategorii. Większość z nich to przejazdy niestrzeżone (kat.D). Stan techniczny nawierzchni
i urządzeń zabezpieczenia ruchu jest oceniany jako dobry jedynie w przypadku ok. 2 tys. obiektów. Tylko około 800 z nich wyposażonych jest w nowoczesne systemy komputerowe, takie, jak te montowane przez Kombud.
Monitoring dyscyplinuje kierowców
– Zapory i sygnalizatory świetlne na zmodernizowanych przez Kombud przejazdach uruchamiane są automatycznie dzięki sygnałowi przekazywanemu przez zamontowane w torze czujniki informujące o nadjeżdżającym pociągu. Takie przejazdy są bezpieczniejsze od tych, które uruchamiane są przez dróżnika. Przejazdy wyposażyliśmy także w urządzenia do monitoringu wizyjnego i rejestracji zdarzeń, które wpływają dyscyplinująco na zachowania kierowców. Obraz z kamer może zostać przekazany policji, jeśli dojdzie do niebezpiecznej sytuacji – mówi Kazimierz Frąk, prezes Kombudu.
Zmiana postaw wśród kierowców jest kluczowa dla zwiększenia bezpieczeństwa na przejazdach. Z danych prezentowanych w kampanii „Bezpieczny Przejazd” wynika, że za 98% wypadków odpowiadają uczestnicy ruchu drogowego, którzy nie zachowywali należytej ostrożności lub nie stosowali się do znaków i sygnałów drogowych. Piesi i rowerzyści często wchodzą na torowisko, mimo opuszczonych zapór i nadjeżdżającego pociągu. Zdarzają się również kierowcy, którzy na widok opuszczanej zapory przyspieszają, zamiast się zatrzymać. Jeśli przejazd zabezpieczony jest półrogatkami, często pokonywany jest slalomem.
– Droga hamowania pociągu, przy prędkościach dozwolonych w Polsce i złych warunkach pogodowych, może wynieść nawet 1300 metrów. Kiedy pojazd na przejeździe znajdzie się w polu widoczności maszynisty, jest już za późno by móc zahamować – przypomina Ryszard Węcławik, dyrektor działu bezpieczeństwa w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Wypadków na przejazdach wciąż jest za dużo
Pomimo zakrojonej na szeroką skalę modernizacji przejazdów oraz kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd – Zatrzymaj się i żyj!”, rocznie dochodzi do blisko 250 wypadków z udziałem pojazdów, w których ginie średnio 38 osób, a 80 odnosi ciężkie obrażenia. Jak wynika z raportu Europejskiej Agencji Kolejowej, jesteśmy na pierwszym miejscu wśród krajów Unii Europejskiej pod względem liczby wypadków kolejowych.
Zakłady Automatyki KOMBUD S.A. są jednym z liderów krajowego rynku systemów sterowania ruchem kolejowym (srk). Kombud zajmuje się produkcją, montażem i utrzymaniem urządzeń oraz systemów srk, a także instalacjami w obszarze energetyki i telekomunikacji, prowadzi prace projektowe i przedprojektowe oraz wykonawcze. Kombud powstał w 1991 r. Dzięki wykwalifikowanej kadrze, innowacyjnym produktom, patentom oraz certyfikatom wydawanym przez Urząd Transportu Kolejowego, spółka z powodzeniem konkuruje z zagranicznymi gigantami. W 2013 r. przychody Kombud wyniosły 170 mln zł, zaś w 2014 roku wzrosły o ponad 40%. Siedziba firmy oraz jej główny zakład produkcyjny znajdują się w Radomiu. Obecnie Kombud zatrudnia na stałe ponad 200 pracowników, w tym ponad 100 inżynierów, głównie automatyków i elektroników, co czyni ją jednym z większych przedsiębiorstw w regionie.