– 2015 był kolejnym rokiem rekordowych inwestycji w polskiej branży kolejowej. Obecnie, po latach pracy, mamy w części zmodernizowane główne linie kolejowe, mamy coraz bardziej nowoczesną infrastrukturę, szybsze pociągi i połączenia. Dalszego podniesienia efektywności kolei i prędkości połączeń upatrujemy przede wszystkim w modernizacji systemów sterowania ruchem kolejowym – komentuje Kazimierz Frąk, prezes zarządu Zakładów Automatyki Kombud SA
– Będzie to miało ogromne znaczenie zwłaszcza w aglomeracjach warszawskiej i śląskiej, gdzie planowane są duże inwestycje, a przyspieszenie i zagęszczenie ruchu kolejowego może stworzyć atrakcyjną alternatywę dojazdową i okazać się zbawienne dla zakorkowanych miast – uważa prezes Kombudu.
– Cieszę się, że 2015 rok był również dobry dla Kombudu. Wyposażyliśmy w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym między innymi linię Warszawa – Łódź, na odcinku między Warszawą Zachodnią a Miedniewicami, zbudowaliśmy lokalne centrum sterowania w Szczytnie oraz Iławie. Ponadto, w ramach projektu przejazdowego na ok. 70 obiektach zamontowaliśmy samoczynną sygnalizację przejazdową RASP-4ft. Co niezmiernie ważne oferujemy aktualnie pełen wachlarz systemów zarządzania ruchem kolejowym. To pokazuje jak dobrze prowadzone inwestycje pomagają w szybkim tempie rozwijać nasz własny, rodzimy przemysł kolejowy – komentuje Kazimierz Frąk.
Prezes zarządu Kombud SA wypowiedział się także na temat wyzwań, które czekają branżę w 2016 roku.
– Wyzwaniem na 2016 rok jest z pewnością spodziewane spowolnienie inwestycji. Wiele postępowań przetargowych jest w toku, a projekty z nowej perspektywy unijnej są w fazie przygotowania. Z całą pewnością upłynie kilka miesięcy zanim projekty, w odczuwalnym wolumenie wejdą w etap realizacji kontraktów. Ta cykliczność branży znacznie utrudnia rozwój przedsiębiorstwa, wpływa na płynność finansową jak również zdolność firm do utrzymania niezbędnych zasobów i kompetencji w oczekiwaniu na czasy wzmożonej realizacji kontraktów. Na szczęście realizujemy jeszcze zamówienia dla PKP PLK, jak również prace dla prywatnych zarządców linii kolejowych, na przykład dla Elektrowni Kozienice. Dodatkowo, prowadzimy bardzo intensywne prace rozwojowe i usprawniamy wewnętrzne procesy – powiedział prezes zarządu Zakładów Automatyki Kombud S.A.