Partnerzy serwisu:
Biznes

Kolejowym przewoźnikom towarowym grozi Ślepota?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Autor:

wnp.pl

Data publikacji:
09-02-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wnp.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kolejowym przewoźnikom towarowym grozi Ślepota?
Zarządcy infrastruktury kolejowej i przewoźnicy kolejowi w krajach UE mają sześć tygodni na przedstawienie propozycji planów dostosowania się do europejskiego systemu telematycznego. O takim harmonogramie poinformowali ich przedstawiciele Komisji Europejskiej podczas spotkania na początku lutego.

To dlatego, że KE do połowy maja chce stworzyć Master Plan wdrożenia europejskiego zunifikowanego systemu telematycznego w branży. Komisja chce ścisłych terminów, bowiem prace te ciągną się od 2005 roku.

- Problem polega na tym, że w pracach nad opracowaniem wspólnego interfejsu zgodnego ze specyfikacjami europejskiego systemu telematycznego (TAF) z Polski uczestniczyła i partycypowała w kosztach tylko spółka PKP Polskie Linie Kolejowe i w związku z tym w tylko my w kraju mamy prawo do korzystania z gotowego dedykowanego oprogramowania - mówi Marek Pawlik, wiceprezes zarządu tej spółki. - Większość przewoźników nie wyraziła zainteresowania tymi pracami, a np. PKP Cargo świadomie z udziału w tych pracach zrezygnowała.

Co to - telematyka?

Jak wynika z badań zleconych przez KE, zleceniodawcy towarów na pierwszym miejscu przy wyborze rodzaju transportu nie stawiają już ceny (kryterium to zajmuje trzecie miejsce), lecz rzetelną i szybką informację. Ma ona dziś kluczowe znaczenie, aby kolej - wzorem transportu drogowego - włączyła się szerzej do łańcucha usług logistycznych.

Dbając o konkurencyjność transportu kolejowego, Komisja zainicjowała prace nad opracowaniem i wdrożeniem w tej branży systemu opartego na połączeniu technologii telekomunikacyjnych i informatycznych, czyli telematycznych. W szczególności, w rozporządzeniu 62/2006 KE zobowiązała zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych do wdrożenia zunifikowanej elektronicznej wymiany komunikatów operacyjnych.

Korzystający z nich przewoźnicy będą mogli drogą elektroniczną zamawiać trasy przejazdów pociągów, otrzymywać potwierdzenia o akceptacji, a później informacje o ruchu i położeniu pociągów, ewentualnych zakłóceniach i spóźnieniach, możliwym czasie dotarcia przesyłki do celu. Bardziej rozbudowane aplikacje systemu umożliwią dostęp do informacji o liczbie wagonów w pociągu, dokąd on jedzie i czy wiezie ładunki niebezpieczne, a jeżeli - to jakiego rodzaju.

W czym problem?

Prawo wspólnotowe nie wymaga stosowania jednego narzędzia informatycznego, ale narzuca szczegółowo zdefiniowany standard wymiany informacji.

- Jeżeli ktoś nie chce korzystać z TAF jako narzędzia informatycznego, to powinien stworzyć własne narzędzie, odbierające i generujące wszystkie komunikaty zgodnie z europejskim standardem - wyjaśnia wiceprezes Pawlik. - Ponieważ prace nad TAF trwały ponad 2 lata, a jego pełne wdrożenie szacuje się na 1,5 roku, polscy przewoźnicy, szczególnie towarowi, stoją przed poważnym problemem organizacyjnym bez pewności, że zdążą.

Więcej

\

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5