Polskie Koleje Państwowe SA i miasto Sopot wchodzą w kolejny etap działań zmierzających do budowy nowego dworca w Sopocie i rewitalizacji terenów przydworcowych.
Paweł Olczyk członek zarządu PKP SA, dyrektor zarządzania nieruchomościami i nadzoru właścicielskiego oraz Jacek Prześluga, członek zarządu, dyrektor rewitalizacji dworców kolejowych podpisali z Bartoszem Piotrusiewiczem - wiceprezydentem miasta Sopotu, bardzo istotne dla skutecznego przeprowadzenia tej inwestycji, porozumienie uściślające dalsze działania stron oraz akt notarialny przedwstępnej umowy sprzedaży i zamiany gwarantujący wniesienie do inwestycji terenów kolejowych. To niezbędne działania pozwalające skutecznie prowadzić negocjacje z inwestorami.
Do 9 września 2010 r. trwa proces zgłaszania się inwestorów zainteresowanych ofertą Urzędu Miasta Sopotu oraz PKP S.A. Po tym terminie wspólna komisja UM Sopotu i PKP S.A. rozpocznie negocjacje z developerami.
Podpisana dziś umowa określa szczegółowo dalsze działania PKP S.A. i Miasta Sopotu, szczególnie w zakresie nieruchomości objętych planowaną inwestycją. Wśród nich jest między innymi sprzedaż przez PKP S.A. Miastu Sopot działki o powierzchni ok. 0,7 hektara.
Budowa nowego dworca w Sopocie to kolejny, po Poznaniu, Katowicach i Warszawie, projekt budowy nowego dworca kolejowego przez PKP S.A. we współpracy z samorządem i prywatnym developerem.
Zagospodarowanie terenów przydworcowych w Sopocie zakłada budowę kompleksu usługowo – komercyjnego z funkcją dworcową, hotelu i parkingów oraz przebudowę układu komunikacyjnego. Tereny inwestycyjne o powierzchni 17 tys. m2 znajdują się w centrum Sopotu, w obrębie ulic Podjazd, Kościuszki i Kolejowej.
W ramach przedsięwzięcia ma powstać kompleks budynków o funkcjach komercyjnych, handlowych i usługowych o łącznej powierzchni całkowitej ok. 24 tys. m2 z funkcją dworcową ok. 300 - 500 m2. Planowana jest budowa hotelu dwu – lub trzygwiazdkowego oraz parkingów podziemnych na około 338 miejsc parkingowych i dodatkowo parkingu naziemnego. Zakłada się także przebudowę układu komunikacyjnego w obrębie inwestycji, w tym modernizację ul. Kościuszki, sprowadzenie ruchu kołowego w pobliżu dworca pod ziemię oraz wybudowanie drogi wyprowadzającej ruch z parkingów podziemnych. Szacunkowa wartość całego przedsięwzięcia to ok. 260 mln zł.
Polskie Koleje Państwowe S.A. realizują w tej chwili trzy projekty budowy nowych dworców kolejowych w dużych aglomeracjach z prywatnymi developerami:
- Katowice Osobowa z firmą Neinver (planowane rozpoczęcie prac budowlanych w IV kwartale 2010 roku)
- Poznań Główny z firmą Trigranit (planowane rozpoczęcie prac budowlanych w II kwartale 2011 roku)
- Warszawa Zachodnia z firmą Nexity (trwa negocjowanie umowy inwestycyjnej)