Nowa rządowa strategia dla kolei do 2015 roku, przewiduje możliwość sprzedaży pakietów większościowych spółek z grupy PKP - poinformowała "Rzeczpospolita".
Jako pierwsze, do prywatyzacji przeznaczone jest PKP Intercity. - W pierwszej kolejności sprzedamy mały pakiet akcji, by pozyskać środki na inwestycje, zobaczyć jak zareaguje rynek - powiedział Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. Kolejna transza udziałów trafi na rynek w latach 2013 - 2015. Następną spółką, która w przyszłości ma trafić w ręce prywatnych inwestorów, jest PKP Cargo. W tym przypadku początek działań przewidziany jest w 2011 roku. Wypuszczenie na rynek kolejnej transzy planowane jest na lata 2014 - 2015. Na 2011 rok planowane jest również upublicznienie m.in. Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury czy PKP Energetyki.
W nowej strategii kolejowej nie ma zapisu przewidującego, że w rękach skarbu państwa pozostanie większościowy pakiet akcji spółek z grupy PKP. - Nie chcemy wiązać sobie rąk. To ile udziałów zostanie sprzedane będzie zależeć od aktualnej sytuacji spółek i rynku - powiedział minister Engelhardt. Prywatyzacja ma się odbywać przez sprzedaż i podniesienie kapitału. Na razie jednak, wcale nie jest powiedziane, że sprzedaż prywatyzowanych spółek odbędzie się poprzez giełdę. - Do każdej z nich może wejść inwestor finansowy, który zapewni pierwsze pieniądze na rozwój i podniesie jej atrakcyjność w oczach następnych kupców. Być może skorzystają z przygotowywanego programu Agencji Rozwoju Przemysłu, czyli otrzymają pożyczki na rozwój w zamian za obligacje zamienne na akcje - wyjaśnił "Rz" minister.
Nie wszystkie spółki trafią na giełdę, bo niektóre są na to zbyt małe. Na warszawskim parkiecie notowane mają być spółki PKP Intercity, PKP Cargo, PKP Energetyka. - I ewentualnie Polskie Koleje Linowe, która ma bardzo dobry standing finansowy - dodaje Engelhardt.
Jedyną spółką, która pozostanie w rękach Skarbu Państwa w 100%, będą PKP Polskie Linie Kolejowe. Do 2015 roku cały pakiet akcji (30%), będący obecnie w posiadaniu PKP S.A. , ma przejść odpłatnie na rzecz Skarbu Państwa. To jeden ze sposobów na oddłużenie spółki, której długi wynoszą obecnie 6,5 mld zł. Na ten cel zostaną również przeznaczone pieniądze z prywatyzacji i sprzedaży majątku należącego do PKP S.A. Gdy długi zostaną spłacone, spółka zostanie przekształcona, prawdopodobnie w agencję, zarządzającą kolejowym mieniem Skarbu Państwa, na wzór Agencji Mienia Wojskowego.
Więcej