Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Kolejne 16 Flirtów dla Kolei Mazowieckich. Piąta umowa wykonawcza

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
27-04-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Kolejne 16 Flirtów dla Kolei Mazowieckich. Piąta umowa wykonawcza
fot. Stadler
27 kwietnia br. Koleje Mazowieckie zawarły ze spółką Stadler Polska piątą, ostatnią już umowę wykonawczą przewidzianą w rekordowym kontrakcie ramowym z 2018 roku. Podpisana umowa dotyczy dostawy 16 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt. Oznacza to, że już w drugiej połowie 2023 roku Koleje Mazowieckie będą posiadały komplet 61 Flirtów wyprodukowanych w siedleckim zakładzie Stadlera.

– Finalizujemy największy w historii spółek kolejowych kontrakt na zakup nowoczesnych pociągów. Przed nami ostatnia dostawa 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt. Ten projekt to ogromne wyzwanie i rekordowa kwota przeznaczona na jego realizację. Aż 96 mln zł stanowiły środki unijne w ramach naszego programu regionalnego – podkreśla marszałek Adam Struzik.

W styczniu 2018 r. została podpisana umowa ramowa na dostawę 61 pięcioczłonowych, nowoczesnych, elektrycznych zespołów trakcyjnych ER 160 Flirt. Umowa opiewa na kwotę ponad 2 mld zł i dotyczy zakupu sześciu Flirtów w ramach RPO WM 2014-2020 oraz kolejnych 55 szt. pojazdów tego typu przy wsparciu środków unijnych w ramach POIiŚ 2014-2020.

Wartość dofinansowania w ramach RPO WM 2014-2020 to ponad 96 mln zł, czyli 79 proc. wartości projektu. Kolejne dofinansowanie pochodzi z POIiŚ 2014-2020 i wynosi prawie 568 mln zł, co stanowi 50 proc. dofinasowania pozostałych umów wykonawczych. Natomiast wartość dofinansowania z POIiŚ 2014-2020, właśnie podpisanej, ostatniej umowy wykonawczej wynosi ponad 168 mln zł. – To dzięki środkom unijnym Koleje Mazowieckie realizują ten rekordowy kontrakt. Inwestycje taborowe to jeden z ważniejszych czynników decydujących o dynamicznym rozwoju spółki – jednego z najnowocześniejszych pasażerskich przewoźników regionalnych. Nowe pojazdy to nowa jakość zarówno dla podróżnych, jak i dla naszych pracowników, szczególnie dla pracowników drużyn trakcyjnych i konduktorskich. Cieszę się, że realizacja tego kontraktu, pomimo trudnej sytuacji zarówno tej związanej z pandemią, a teraz z wojną w Ukrainie, szczęśliwie dobiega końca. Przed spółką kolejne, ambitne plany, które sądząc po zaangażowaniu naszych pracowników, będą sukcesywnie realizowane – powiedział Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

W ramach czterech umów wykonawczych podpisanych w poprzednich latach, na dostawę w sumie 45 pojazdów, spółka Stadler Polska wyprodukowała i przekazała Kolejom Mazowieckim już 29 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które były sukcesywnie wprowadzane do eksploatacji. Dostarczone pojazdy obsługują połączenia kolejowe na następujących trasach: Warszawa - Działdowo, Łowicz - Warszawa – Celestynów z możliwością obsługi stacji Warszawa Rembertów - Zielonka, Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki.

– To kolejny kontrakt realizowany z firmą Stadler. Odebrane dotąd przez nas pojazdy są naprawdę na najwyższym poziomie techniczno-eksploatacyjnym. Bezpieczne, komfortowe i niezawodne. Włączając do eksploatacji ezt ER 160 Koleje Mazowieckie konsekwentnie wdrażają strategię taborową, która zakłada stopniowe wyłączanie z użytkowania najstarszych pojazdów serii EN 57. Te pociągi planujemy wycofać z ruchu najpóźniej w 2027 r. – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.

Jak podkreśla Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska, zawarcie ostatniej umowy wykonawczej z Kolejami Mazowieckimi to istotny punkt finalizacji całego kontraktu. – W 2018 roku, po podpisaniu umowy, przystąpiliśmy do jej realizacji z wielką radością i zapałem. Aby zapewnić odpowiednie zasoby utworzyliśmy w naszym siedleckim zakładzie ponad 250 nowych miejsc pracy. Czas produkcji pierwszych pojazdów Flirt KM przypadł już na trudny czas pandemii koronawirusa, kiedy musieliśmy mierzyć się z wieloma wyzwaniami, m.in. ze znacznymi utrudnieniami w łańcuchach dostaw. Teraz te problemy są potęgowane wojną w Ukrainie. Mimo wszystkich przeciwności intensywnie pracujemy nad zamówieniami Kolei Mazowieckich i podejmujemy się realizacji piątej umowy. Dziękuję naszemu Klientowi za zaufanie i dobrą współpracę – mówił Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.

Pociągi Flirt KM to elektryczne zespoły trakcyjne najnowszej generacji – lekkie i energooszczędne pojazdy z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Są jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Osiągają prędkość 160 km/h. Są wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy Flirt są w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI).

Pojazdy zostały wyposażone w pokładowy system ETCS GUARDIA wzorzec 3.4.0 –rozwiązanie Stadlera producenta w ramach joint venture AngelStar powołanego przez Stadlera i spółkę Mermec. Pokładowy system Guardia obsługuje zarówno poziom 1 i 2 ETCS, uzyskał homologację zgodnie z najnowszą wersją TSI CCS 2016/919 i został zintegrowany z systemem SHP.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Pasażer

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 24 lipca 2023

Wypadek na torze testowym w Czechach. 80 mln koron strat

Tabor i technika

Słowacja: Pierwsze zmodernizowane jednostki na sieci TEŽ

Świat

Koleje Mazowieckie: Wszystkie nowe Flirty dostaniemy jeszcze w lipcu

Tabor i technika

Zobacz również:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Pasażer

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 24 lipca 2023

Wypadek na torze testowym w Czechach. 80 mln koron strat

Tabor i technika

Słowacja: Pierwsze zmodernizowane jednostki na sieci TEŽ

Świat

Koleje Mazowieckie: Wszystkie nowe Flirty dostaniemy jeszcze w lipcu

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5